چکیده:
صنعت ورزش از جمله حوزه های جدیدی است که حمایت از آن در قالب مالکیت فکری اعم از مالکیت صنعتی و مالکیت ادبی و هنری در حال شکل گیری است. چه آنکه ورزش همانند صنایع دیگر دارای محصول و کالایی است که ممکن است مبتنی بر مهارت، فکر و چه بسا شهرت باشد. تسری حمایت های مالکیت فکری در تولیدات آن در نظام اقتصادی کشورها نقش بسزایی دارد. با نگاه اجمالی می توان رویدادهای ورزشی و امور پیرامونی آن را منشا محصولاتی دانست که در این صنعت شکل می گیرد. از جمله دستاوردهای رویدادهای ورزشی، نقل و انتقال بازیکن، صدور مربی، فروش امتیاز، پخش تلویزیونی بازی ها، فروش بلیط، تبلیغات و مانند آن است. این پرسش که کدامین مصادیق این محصولات و دستاوردها شرایط حمایت را در قالب نظام مالکیت فکری داشته محل گفتگوی فراوان است.
مقاله حاضر درصدد است با شمارش مصادیقی چون نام، صدا، تصویر، امضا، شماره پیراهن و نیز نشانه ها، نام محل اقامت باشگاه، شعار بازی هایا باشگاه ها و طرح لباس بازیکنان با طبقه بندی آنها راهکارها و قالب های حمایتی مالکیت فکری را بررسی کند. در این راستا، با شناسایی و تحلیل مهارت های ورزشی، شهرت ورزشکار، نهادهای ورزشی و امور پیرامونی چون پخش رادیویی و تلویزیونی، اعمال ضوابط مالکیت فکری بر آنها مورد بررسی قرار می گیرد.چنین بررسی مستلزم شناخت مبانی از یک سو و قوانین و آرای قضایی صادره در موضوعات ورزش در کشورهای مختلف از سوی دیگر است.
In the present study، instances of the copyright in the sport industry are sport skills which are divided into "sport movements" and "sport styles". The instances related to personalities of sportsmen and sportswomen (including their names، pictures، sounds، signatures، and numbers of their sport shirts) are instances of copyright for natural persons in sport. Right to broadcasting sport events، signs of sport institutions including their symbols، trademarks، names and residences of sport clubs، names of sport events and special sports، mottos of sport clubs، a round of sport competitions، sport clothes or tools are instances related to sport institutions.
خلاصه ماشینی:
"علاوه براین،ممکن است این ادعا مطرح شود که کپی رایت از سیستم ارائه شدهحمایت میکند و از آنچه در زمین توسط بازیکنان و به واسطۀ این روش انجام میشود،حمایت نخواهد شد؛به عبارت دیگر،حرکت بازیکن در یک ورزش به منزلۀ ایدۀصرف است،ولی هنگامی که با حرکتهای دیگر بازیکنان همراه میشود،مجموعهایرا تشکیل میدهد که به عنوان یک بیان در نظر گرفته میشود؛بنابراین مورد حمایتکپی رایت قرار میگیرد )dibI( .
بررسی دارندۀ کپی رایت در حرکتهای ورزشی خود نیاز به بررسیهای گستردهایدارد که در پژوهش حاضر مجال کافی برای بیان این مباحث وجود ندارد،ولی آنچه بهصورت غلبه رواج یافته است اینکه هنگامی که بازیکنی با باشگاهی قرارداد منعقد می-سازد،مستخدم آن باشگاه محسوب میشود و باشگاه مذکور به عنوان کارفرما مالک آثارخلق شده توسط بازیکن خواهد بود )823.
2 sset//:ptth:ta elbaliavA,884395-47;rebmuN laireS o} روشهای دیگری مانند استفاده از حق شهرت )thgir yticilbup( ،دانش سنتی )egdelwonk lanoitidart( و دانش فنی )woh wohs dna woh wonk( نیز میتواند درحمایت از مهارتهای ورزشی مورد استفاده قرار گیرد که در پژوهش حاضر،مجالپرداختن به این موارد وجود ندارد.
مصادیق علایم و نشانههای تجاری ورزشی هنگامی که از علایم ورزشی صحبت به میان میآید،باشگاههای ورزشی به عنوان مهمتریناستفادهکننده از این علایم به شمار میآیند؛بنابراین در تطبیق تعریف علایم تجاری با علایماشخاص حقوقی ورزش به ویژه باشگاههای ورزشی باید گفت به دلیل اینکه علایمباشگاهها اغلب در جهت معرفی فعالیتهای خود مورد استفاده قرار میگیرند،به عنوانعلایم خدماتی در نظر گرفته میشوند )266."