خلاصه ماشینی:
بورکهارت سرآغاز کعبه:بورکهارت با این باور که معماری از بالاترین جایگاه در هنر اسلامی برخوردار است،با معرفی مهمترین بنای دنیای اسلام کتاب خود را آغز مینماید.
اما در سدهی دوم هجری هنر اسلامی با زبانی واحد شکوفا شد،و این امر به دلیل (به تصویر صفحه مراجعه شود)تلاقی دین اسلام با نظام اجتماعی مساعد بوده است.
در این فصل بورکهات با بیان ریشههای تفکر در اسلام علیرغم تنوع در مکانهای بروز هنر اسلامی و تنوع اقلیمی،معتقد به وحدت در هنر و مداومت آن است (به تصویر صفحه مراجعه شود)که این امر را نتیجهی نوعی الهام ثانویه میداند.
در این فصل بیان شده است (به تصویر صفحه مراجعه شود)که"معماری مقدس اسلام چون قبلهای بر روی زمین دارد،با میزان زمان کاری ندارد و هیچ نظری به مکان نزدیک و دوردست و به افلاک ندارد.
بورکهارت اساسا هنر اسلامی را نمایانگر بعضی وجوه وحدت الاهی (به تصویر صفحه مراجعه شود) میداند.
اما تعمیق در سبکهای اسلامی گویای وجود منشأ واحدی است که به گوناگونی آن وحدت میبخشد و این خود بیانگر هماهنگی موجود در روح اسلام است.
در پایان با تشریح معماری تاج محل،طرح آن را برگرفته از توصیف (به تصویر صفحه مراجعه شود) بهشت از زبان پیامبر اعظم که گنبدی عظیم از مروارید سفید،برافراشته بر چهار دیوار است،بیان میدارد"مروارید سفید نماد مادهای است که جهان از آن آفریده شده است و این چیزی نیست جز روح کل یا عقل اول در جنبهی فوق العاده شکل پذیرش که در حقیقت همان مثل عالی یا همزاد برتر و سرشت زن است".