چکیده:
امروزه با پیشرفت علم تبلیغات،پیام پنهانی در لوای ظاهر آراسته تعبیه میشود که از خلال آن خرید کالای موردنظر با ظرایف روانشناختی همراه است.ترسیم دنیای شیرین و تمامشدن غمها و غصهها،به اتمام رسیدن روزمرگی با خرید کالای موردنظر،دستیابی به تشخص و اعتبار و دستیابی به موقعیت اجتماعی برتر،از پیامهای پنهانی است که روانشناسان تبلیغات در نگارش سناریوی یک کار تبلیغی مدنظر قرار میدهند.تبلیغات در رسالت اصلی خود به دنبال انتقال پیامی به مخاطبین خود است،پیامی که طبعا"بیانگر یک ارزش و یک تفکر میباشد.در این میان عناصر بصری از سازندگان اصلی این پل ارتباطی بین طراحان و مخاطبان به شمار میروند.این عناصر با تحریک حواس پیامهای بصری را انتقال میدهند و این مهارت ابتدایی طراح در استفاده از نقش مایهها،سطوح،خطوط،علائم،رنگها و فرمهای مختلف و تشخیص صحیح تعادل،تناسب و بیان عناصر در کنار هم است که شکلگیری موفقیتآمیز یک اثر تبلیغاتی را تعیین میکند.
در مطلب حاضر خصوصیات و ویژگیهای روانی عناصر بصری به عنوان عناصر اولیه و اصلی سازندهی هر پیام بصری در تبلیغات و تأثیر آنها بر روند موفقیتآمیز ارائهی پیام بصری در تبلیغات بررسی و با در نظر داشتن اهداف زیر تنظیم شده است:
-تعریف تبلیغات و روشهای آن
-معرفی عناصر بصری چون نقطه،خط،سطح و رنگ به عنوان عناصر اولیه و سازنده یک پیام بصری در تبلیغات
-شناسایی ارتباط بین تبلیغات و علم روانشناسی
-شناخت خصوصیات روانی عناصر بصری در تبلیغات
خلاصه ماشینی:
در مطلب حاضر خصوصیات و ویژگیهای روانی عناصر بصری به عنوان عناصر اولیه و اصلی سازندهی هر پیام بصری در تبلیغات و تأثیر آنها بر روند موفقیتآمیز ارائهی پیام بصری در تبلیغات بررسی و با در نظر داشتن اهداف زیر تنظیم شده است: -تعریف تبلیغات و روشهای آن -معرفی عناصر بصری چون نقطه،خط،سطح و رنگ به عنوان عناصر اولیه و سازنده یک پیام بصری در تبلیغات -شناسایی ارتباط بین تبلیغات و علم روانشناسی -شناخت خصوصیات روانی عناصر بصری در تبلیغات پرسشهای تحقیق: -تبلیغات چیست و چه روشهایی دارد؟ -عناصر بصری کدامند و در تبلیغات دارای چه جایگاهی میباشند؟ -چه ارتباطی بین تبلیغات و علم روانشناسی وجود دارد؟ -روانشناسی عناصر بصری چه تأثیری بر تبلیغات دارد؟ روش تحقیق: این تحقیق از نوع توصیفی،تحلیلی بوده وگردآوری اطلاعات به روش کتابخانهای و میدانی صورت گرفته است.
روانشناسی و تبلیغات در تبلیغ یک کالا تمام تلاشها متوجه انسان است،مخاطبی که (به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 1-پوستر برای آموزشگاه ترافیک کودکان از خلال خواس خود امور را ادراک و دریافت میکند و به فرآیندسازی اطلاعات در مغز خود میپردازد.
همیشه گویای حال است،اگر گذشتهای برایش قائل شویم، خط میشود،همین عدم اطلاق زمان بر نقطه سبب میشود که نقطه بتواند در مفاهیم مختلف و هنرهای متفاوت و همچنین در گرافیک و تبلیغات تجلی پیدا کند،[9]از نظر تکنیکی هنگام انتقال هر کار تصویری بر صفحه کلیشه،فقط نقطه است که م تواند سایه-روشن ها،رنگها،تغییر حالتها و اختلاط رنگها را ایجاد نماید،تکنیک تکثیر گرافیک تماما"برپایه این واحد کوچک،یعنی نقطه،استوار است،[10]نقطه در اندازههای متناسب،به سهولت با زمینهی خود ایجاد ارتباط میکند.