چکیده:
در تعالیم اسلام بر وحدت ادیان الهی خصوصا از نظر مبدأ تشریع و تعالیم تأکید شده،قرآن هدف از ارسال رسل و انزال کتب را تلاوت آیات الهی،تزکیهء نفس،و تعلیم کتاب و حکمت دانسته است(آل عمران:164).مشترکات دینی اسلام و یهودیت به عنوان دو شریعت آسمانی بسیار زیاد است.جایگاه رفیع موسی(ع)در فرهنگ اسلامی شایان توجه است.شاعران و عارفان مسلمان در نوشتهها و سرودههای خود از این پیغمبر الهی به عظمت یاد کرده،در مواردی به مقایسهء رسول اکرم(ص)و انبیای الهی از جمله موسی(ع)همت گماشتهاند.چنان که پیامبر اسلام(ص)نیز جایگاه بلندی در تعالیم حقیقی تورات دارد و یهودیان همواره منتظر ظهور آن حضرت بودهاند.چنان که یکی از علل مهاجرت آنان به عربستان،پیشبینی قریب الوقوع بعثت پیغمبر(ص)دانسته شده است.پس از هجرت،رسول خدا(ص)با قبایل یهودی یثرب،علاوه ب منشور حکومت مدینه،قرارداد حسن همجواری بست اما یهودیان به رغم تعالیم،برخلاف تعهدات سیاسی خویش خیانت ورزیدند و با اتخاذ مواضع خصمانه،رهبری حکومت اسلامی ایان را بر آن داشتند تا در قبال آنان مواضع تندی در پیش گیرد.چنان که پس از سال پنجم هجرت،کسی از یهودیان در مدینه سالکن نبود.این مقاله به بررسی تعاملات اسلام و یهود،و مواضع سیاسی-نظامی آنان در قبال یکدیگر در روزگار رسول خدا(ص)میپردازد.
خلاصه ماشینی:
"علت سفر حضرت به محلهء بنی نضیر هرچه باشد،و به هر نحو و با هر اندازه از محافظ و پاسدار،و تحت هر شرایط و تدابیر امنیتی که پیغمبر(ص)به محلهء آنان رفته باشد(ما در کم و کیف این قضایا و گزارشهای آن،تردیدهای جدی داریم اما این مقاله جای بحث از آن نیست)،گروهی از مردم بنی نضیر به صرت دسته جمعی و با نقشه و تدبیر قبلی درصدد گشتن رسول خدا(ص)برآمدند42و برای عملی کردن طرح خود اقدام کردند.
برخی انتظار میبرند که پیغمبر(ص)میبایستی با آنان میجنگید و همه را از دم تیغ میگذراند،چه این یفر عادلانه همه خائنان و پیمانشکنانی است که خصوصا به توطئه علیه کیان اسلامی میپردازند و درصددند تا نقشههای شیطانی خدو را برای ضربه زدن به دین،با کشتن رهبر آن اجرا کنند،اما رسول خدا(ص)که رحمة للعالمین است،ترجیح داد که با بنی نضیر همان گونه عمل کند ک با یهود بنی قین قاع رفتار کرد،البته با مدارا و تسامح بیشتر.
نتیجهگیری از آنچه گذشت،و از بررسی متون و گزارشهای تاریخی،و با عنایت به سیرهء سرشار از رحمت و رأفت رسول خدا(ص)،آشکارا میتوان نتیجه گرفت که آنچه بر سر قبایل یهود یثرب آمد،دستاورد تلاش و اندیشه نامیمون و اقدام خائنانهء خود آنان بدو،که از یک طرف به حضور پیغمبر(ص)رسیدند و در کنار منشور حکومت مدینه،از حضرت درخواست کردند با آنان پیمان حسن همجواری امضا کند."