خلاصه ماشینی:
"این امر موارد متعددی را دربر میگیرد:آگاهی نقد نسبت به موقعیت تاریخی و اجتماعی آن؛تحلیل جدی از حیطهء مورد نظر برای مطالعه؛توجه به شرایطی که کار را ضروری میکنند و شرایطی که آن را ممکن میسازند؛همچنین،کارکرد خاصی که نقد قصد دارد آن را جامه عمل بپوشاند.
بدین ترتیب،سؤالی که باید بپرسیم این است:چه فیلمها، کتابها و مجلاتی امکان میدهند تا ایدئولوژی به شکلی آزاد و بدون مانع تداوم یابد،آن را با وضوح تمام انتقال میدهند و در حکم زبان برگزیدهء آن عمل میکنند؟و کدام یک تلاش دارد تا ایدئولوژی را تغییر جهت دهد تا بدین ترتیب خود را منعکس کند؟کدام مانع از جریان آن میشود و با متوقف کردن سازوکارهای ایدئولوژی،آنها را آشکار و رویتپذیر میکند؟ ب.
برای مجلهای سینمایی،سؤال دیگری هم پیش میآید:در حیطهای که به وسیله فیلمها شکل گرفته است،چه باید کرد؟و برای کایه، بهطور اخص،این پرسش مطرح میشود:کارکرد خاص ما در این حیطه چیست؟چه چیز ما را از سایر مجلات سینمایی متمایز میکند؟ فیلمها فیلم چیست؟از یکسو محصول خاصی است که درون نظامی از روابط اقتصادی تولید میشود و ساختنش تلاش فراوانی میطلبد(که برای سرمایهدار به منزلهء صرف پول است)وضعیتی که حتی فیلمسازان مستقل و سینمای نو نیز از آن گریزی ندارند.
)این فیلمها از رویدادها و نظریات سیاسی(یا احتمالا دقیقتر آن است که بگوییم اجتماعی)سرچشمه میگیرند،ولی هیچ تمایز مشخصی بین خود و سینمای غیرسیاسی ایجاد نمیکنند، زیرا شیوه سنتی تصویر کردن را که از جنبه ایدئولوژیک تعیین شده است،به چالش نمیطلبند."