چکیده:
وجه مشترک و غایت قصوای ادیان ابراهیمی شکوفایی مکارم اخلاقی است از جمله مهمترین فضایل، کاستن از خودخواهیها و کبرورزی ها و تعمیق تواضع و فروتنی در برابر کائنات و خالق آن هاست. چنانکه یکی از ممیزات مسیحیان از نظر قرآن کریم، خاکساری و فروتنی آنان است. از دیدگاه مسیحیان، خصلت فروتنی در قلب انسان، موجب و برآیند آرامش روحی عمیق و پایدار، عشق به خدا و مردم، شفقت برای همگان میشود، در حالی که غرور، جزو هفت گناهان کبیره و نقش بینظیری در زنجیره علّی گناهان دارد. بررسی تواضع در عهد جدید در این جستار نشان می دهد که رابطه دیالکتیکی عمیقی بین بنیادهای اعتقادی مسیحیان در زمینه های خداشناسی، هستی شناسی، مسیح شناسی و انسان شناسی با الگوهای رفتاری اخلاق مسیحی وجود دارد، این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به گستره مصادیق و مبانی فروتنی در سه ساحت شناختی، احساسی و رفتاری در عهد جدید پرداخته و الگوی تواضع در زنجیره اخلاق مسیحی را باز بینی میکند.
the common and ultimate goal of abrahamic religions is the flourishing of moral virtues, among the most important of these virtues is reducing selfishness and arrogance, and deepening and promoting humility before creatures and their creator. one of the characteristics of christians according to the holy quran is their humility. from the point of view of christians, the character of humility in the human heart is the cause and result of deep and lasting peace of mind, love of god and people, compassion and kindness towards everyone, while pride is one of the seven major sins and plays a unique role in the causal chain of sins. a study of humility in the new testament in this paper shows that there is a deep dialectical relationship between the christian belief foundations in the fields of theology, ontology, christology and anthropology with behavioural patterns of christian ethics.
with descriptive and analytical methods, this article deals with the extent and range of examples and foundations of humility in the three: cognitive, emotional and behavioural dimensions in the new testament and reviews the model of humility in the chain of christian ethics.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس این پژوهش بر آن است به پرسش های فوق پاسخ دهد: مبانی فروتنی در عهد جدید چیست ؟ در زنجیره علی اخلاقی مسیحی تواضع چـه جایگـاهی دارد؟ بر اساس جست و جوهای صورت گرفته ، پژوهشی اعم از کتاب ، مقاله یا پایان نامه کـه بـه بررسی مبانی تواضع و فروتنی بطور خاص در عهد جدید بپردازد، یافت نشد، امـا پـژوهش هـایی بصورت کلی درباره اخلاق مسیحیان وجود دارد که عبارتند از: خاستگاه اخلاق مسـیحی در عهـد جدید(سمیه عمادی، ١٣٩٤، معرفت ادیان )، بررسی فضایل و رذایل پایه در اخلاق مسیحیت (سید احمد فاضل و فاطمه شیخی ، ١٤٠٠، مطالعـات ادبیـات ، عرفـان و فلسـفه )، نگـاهی بـر مبـانی و آموزه های اخلاق مسیحیت (جعفر شانظری وفائزه زارعیان ، ١٣٩٠، اخلاق ) نوآوری تحقیـق پـیش رو نسبت به سایر آثار موجود از این جهت است که بطور خاص بنیادهای فروتنی را در عهد جدید کاویده و صورت بندی مفهومی هر یک از مبانی و مصداق های فروتنـی در ایـن کتـاب را ارائـه کرده است و ارتباط میان این مبانی و الگوهای رفتاری مسیحیان را برجسته نموده است .
در بخش دیگری عهد جدید آمده است : «هر یک از شما را میگـویم کـه خـود را بـیش از آنچه میباید مپندارید بلکه هر یک به فراخور میزان ایمانی که خداوند به شما بخشیده است واقع بینانه درباره خود قضاوت کنید زیرا همان گونه که هر یک از ما را بدنی واحد است که از اعضای بسیار تشکیل شده و کار همه اعضا یکسان نیست ما نیز بسیاریم در مسیح یک بـدن را تشـکیل می دهیم و هر یک اعضای یکدیگریم بر حسب فیضی کـه بـه مـا بخشـیده شـده اسـت دارای اعطاهای گوناگونیم » (رومیان ١٢: ٣-٨ ترجمه از هزاره نو) محتوای اعلامیه حقوق بشر نیز بر این است که همۀ انسانها آزاد هستند و با هم برابر بوده و هیچ کس بر دیگری برتری ندارد چنانکه در مادة ١ آمده : «تمام افراد بشر آزاد زاده می شـوند و از لحاظ حیثیت و کرامت و حقوق با هم برابرند...