چکیده:
زن به عنوان بخش مهمی از جامعه ی انسانی در معرض آسیبهای مکرری قرار گرفته است. ریشهی تاریخی این مهم درون مایه ای از تبعیض دارد. نوشتار حاضر با ارائهی تعریفی از "جنبش زنان"» به مراحل پیدایش آن از دوره صفویه که زمینه های ارتباط با اروپا فراهم شد.ء نحوهی ورود به اندیشه زنان ایرانی می پردازد. در ادامه با بازخوانی حقوق زنان مسلمان به روشهای برون رفت زن از آبشخور اسلام» و نیز ویژگیهای جنبش حقیقی برای مقابله با پیامدهای وخیم الگوگیری از جنبش غربی زنان؛ با روش تحلیلی,» توصیفی پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
(همــان ، ١٣-١٤) آنچــه بــراي مــا حــائز اهميـت اسـت بررسـي تاريخچـه ايـن جريـان و تاريخچـه حقـوق زن در جهـان اسـت ؛ آيـا واقعـا 2 جنـبش زنـان باعـث رسـيدن زنـان بـه حقـوق خـود شـده و يـا ارزش واقعـي و ظريـف وجـودي زنان را هيچ دانسته و آن را لگد مال کرده است ؟ نخســتين بــار واژه جنــبش زنــان درســال ١٨٧١، يعنــي بعــد از فروپاشــي صــفويه در فرهنگ لغات پزشکي براي مردانـي کـه خصوصـيت زنانـه دارنـد بـه کـاربرده شـد.
(بودن ، ١٣٧٨؛ ٢٨) در ســالهاي اخيــر جنــبش زنــان بــا عنــوان جديــد آن ، بــا درونمايــه ي صــفويه ، بــا نــام جنبش زنان اسـلامي بـه ابعـاد مختلـف جنـبش زنـان راه يافـت ، جنـبش زنـان مسـلمان ايرانـي برآيند فعاليت دو گروه است : گـروه اول : افـرادي هسـتند کـه توجـه بـه اسـلام را بـه عنـوان يـک سياسـت راهبـردي براي توسعه مفـاهيم غـرب ، و مقابلـه بـا اصـول گرايـي در کشـورهاي اسـلامي برگزيـده انـد.
(چراغي کوتياني، ١٣٩٣: ٣٣) « جنــبش زنــان در معنــاي تئوريــک و دقيــق خــودش فقــط بــه فضــاي تجربــي تمــدن غــرب ربــط دارد و در آنجــا معنــا مــييابــد و قابــل درک اســت ، لــيکن مســائل مشــابهي وجــود دارد کـه بسـتري ميشـود بـراي پيـدا شـدن زمينـه ي اشـتراک در جاهـاي ديگـر و بعـد تحريـک 10 به گرايش بـه ايـن جنـبش .