چکیده:
يعنى هذا البحث بدراسة (بنية اللون بين الانطباعية والتعبيرية)ء وهو يقع في أربعة فصولء خصص الفصل الأول لبيان مشكلة البحث» وأهميته وا حاجة إليهء وهدفه وحدوده» وتباعد المدرستيين في بنية اللونء وذلك عن طريق تمهيد دراسة بنية اللون في الرسم بصورة عامة والرسم الحديث بصوره خاصةء بعد أن اثبتت نتاجات الحداثة في المدرسة الانطباعية و المدرسة التعبيريةء على خلفية بنائية للونء إذ أن استيعاب موضوعة الرؤية الفلسفية للأئر ال جمالي المرتبط (بنية اللون) وهو إحالة فكرية تستقبل إحالات المعرقة واختزان البواعث النفسية للفنان» وتجليها في استقراء الوظيفة الجمالية والدلالية واللفعية لسياق العمل داخل حيز اللوحة التشكيلية. ولأن رسوم في المدرستين كانت تحركها استعارات لمدركات الأشكال والصور وفق تبني طابع التوظيف الإيحائي والاتفعالي والذوقي لعتاصر البناء اللوني وتشكلاته الفكرية داخل حيز اللوحةء فإن جماليات الالوان تكون بثابة كشف نظري وتطبيقي للعلاقات التي تحكم البنية الكلية للوحةء ومن هنا نشأت مشكلة البحث الحالي محاولة الإجابة على عدة تساؤلات: تعرف عن بلية اللون في المدرسة الانطباعية والمدرسة التعبيرية ومدى تقارب و تباعد المدرستين ؟ وتجلت أهمية البحث في كونه يتل محاولة لوضع مفاهیم وآسس بنائية في اللون للمدرستين» تتيح لدارسي ومتذوقي الفن والمهتمين في هذا الميدانء الإطلاع على العلاقة الجمالية والبنائية التي تربط المدرستين في البناء اللوني. وكذلك يرفد طلبة كلية الفنون الجميلة ويتم من خلاله التعريف بجماليات البناء اللوني» ويفيد المهتمين بحركة النقد التشكيلي. وقد وجد الباحث أن هنالك حاجة ضرورية لہذه الدراسةء تتمثل في كون الموضوع لم تتم دراسته سابقا بشكل تفصيلي ومستقل. وللبحث هدف شامل هو: تعرف على بنية اللون بين الانطباعية والتعبيرية.
This research is concerned with studying
(The Color Structure Between Impressionism and
Expressionism). It falls into four chapters. The first
chapter is designated to the illustration of the
research problem, the significance and the need for
it, the objective and the research boundaries, as
well as specifying the most important terms that
are mentioned in the research.
The problem of the research tackled how
close and/or distant the two schools are in terms of
color structure. This can be attained through
preparing a study that is concerned with the color
structure in painting, generally, and the modern
painting in particular. After having the outcomes
of both Impressionism and Expressionism fixed,
concerning the color structure. The comprehension
of the philosophical vision of the linked aesthetic
impact (color structure), which is an intellectual
projection that receives the cognitive projections
and holds the psychological motivation of the
artist. They come into light while reading the
aesthetic, semantic, and beneficial function of
work context within the conceptual painting.
And because the paintings of both schools
were moved by metaphors of forms and pictures
perceptions in accordance with suggestive,
emotional, and taste functional pattern of the
chromatic structure elements and its intellectual
formations within the painting. The aesthetics of
colors are visual and practical diagnosis of the
relations that holds the whole painting’s
infrastructure. From what preceded, we deduce
the problem of the current research, trying to
solve several questions: Revealing the color
structure in both schools, and how close and/or
distant they are؟
The significance of the research was evident
as it represents an attempt to setting the foundations
and structural terms for color for both schools. The
study allows the connoisseurs of art and those who
are interested in the field to get acquainted with the
aesthetic and structural relationship between that
connects both schools in terms of chromatic
structure. It is also beneficial for those interested in
the Plastic Art criticism.
The researcher found out the importance of
this study. It is represented in the fact that the subject
was not thoroughly and independently tackled in
previous studies. Furthermore, it was also because of
the lack of academic researches that studied this
period of the international Art History.
The research has a comprehensive objective: The
identification of the Color Structure of
Impressionism and Expressionism