چکیده:
یکی از مهم ترین تعهدات حکمرانی شایسته ، تضمین حقوق بشر و شـهروندی مѧیباشـد و در این جهت ، «شفافیت » یکـی از خصـایص روشـن حکمرانـی شایسـته اسـت کـه مـی توانـد بـه عنوان سازوکار موثر حامی حقوق سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان، قدرت 129را به نقطه تراز مورد انتظار برساند و راهکاری ارزنده برای مبارزه با پدیدههـای شـومی باشـد مانند فسادهای سیاسی و اقتصادی که از مهم ترین چالش های حقوقی و سیاسی هـر جامعـه ای می تواند باشد. در این میان هرچند مفهوم حقوقی شفافیت ، امـروزه مفهـومی تـازهوارد اسـت ، ولی ریشه های مفهوم شفافیت را می توان در آموزههای علوی بـه خصـوص در دوران کوتـاه حکوت ایشان یافـت . علـی ع شـفافیت در حکومـت را امـری ضـروری تلقـی مـی کـرد و بـه صداقت و صراحت تمام، دیدگاه حکومتی و شیوه عملی خویش را با مردم و همـه مخاطبـان در میـان مـی گذاشـت . ایشـان جـز در مـورد اسـرار جنگـی ، پنهـانکـاری از مـردم را مجـاز نمی دانست . در اندیشه علوی، شاخص ها و معیارهایی ـ اعم از ساختاری و رفتاری ـ دخیل انـد تا با فراهم سازی مقدمات تحقق پذیری شفافیت ، خیر عمومی و منافع همگانی را تامین کننـد. اعلام صریح مواضع حکومت ، هشدار و آگاهی بخشی به کارگزاران، تبیین تکالیف و حقوق متقابل کارگزاران و مردم، لزوم دسترسی آسان به کارگزاران، بـه کـارگیری سـطح بـالایی از استانداردهای درستکاری و اخلاق برای کارکنان، گزارشدهی به مردم و تبیین دلائلـی تنبیـه کـارگزاران، شـاخص هـای رفتـاری یـک حکومـت شـفاف اسـت . همچنـین بهـرهگیـری از شاخص های ساختاری چون شبکه نظارتی گسترده و نظام قضایی مستقل ، به خوبی در نیل بـه شفافیت می تواند راهگشا باشد
All Muslims have been always of the opinion that false accusation is haram. The prophetic hadith concerning encountering heretics and the phrase accuse them in it has caused some discussions to find whether false accusation is absolutely haram or about this group it is not haram. Shahid Thani is the first jurisprudent who has stated that false accusation is absolutely haram even while encountering heretics. After him¡ those who have commented on al-Kafi have said that the Arabic term Beahtuhom means to make heretics wonder by scientific debates; and the other jurisprudents either do not have a different opinion or have emphasized their agreement with Shahid Thani. In the contemporary time¡ however¡ relying on the above hadith and the interest of Islamic nation in eliminating the heretics intrigue¡ Shaykh Ansari introduced the possibility of permission of falsely accusing them which¡ after him¡ some contemporary jurisprudents accepted it. Many intra-textual indications such as the meaning of Beahtuhom¡ various versions and a result of it¡ conceptual suspicsion as well as extra-textual indications such as absolute prohibition of false accusation in the verses and hadiths as well as necessity of scientific opposition to heretics and agreement of the thinkers in other field of the Islamic sciences on the meaning of making heretics wonder show that falsely accusing heretics is not permitted.
On the other hand¡ as a result of falsely accusing heretics¡ people will no more confide in the believers sayings¡ false accusation and immorality will become prevalent in the society and heretics will be agitated to damage beliefs and personalities of the believers more than ever which not only are not among the interests of the Islamic nation but also damage their interests.
خلاصه ماشینی:
شاخص های شفافیت در حکومت اسلامی (با تأکید بر حکومت علوی ) * تاریخ دریافت : ٩٤/١٠/١٧ تاریخ تأیید: ٩٥/٥/١٤ سیداحمد حبیب نژاد ** ______________________________________ زهرا عامری چکیده یکی از مهم ترین تعهدات حکمرانی شایسته ، تضمین حقوق بشر و شـهروندی مѧیباشـد و در این جهت ، «شفافیت » یکـی از خصـایص روشـن حکمرانـی شایسـته اسـت کـه مـی توانـد بـه عنوان سازوکار مؤثر حامی حقوق سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهروندان، قدرت 129را به نقطه تراز مورد انتظار برساند و راهکاری ارزنده برای مبارزه با پدیدههـای شـومی باشـد مانند فسادهای سیاسی و اقتصادی که از مهم ترین چالش های حقوقی و سیاسی هـر جامعـه ای می تواند باشد.
پرورش اخلاق حرفه ای کارگزاران حضرت علی ع در بخشی از عهدنامه خویش به مالک اشتر می فرماید: آنچه بر تو لازم است آنکه حکومت های دادگستر پیشین ، سنت های باارزش گذشتگان ، روش های پسندیده رفتگان و آثار پیامبرص و واجباتی که در کتاب خداست ، را همواره به یاد آوری و به آنچه ما عمل کرده ایم ، پیروی کنـی ، و بـرای پیـروی از فـرامین ایـن عهدنامه ای که برای تو نوشته ام ، و با آن حجت را بر تو تمام کرده ام ، تـلاش کـن ؛ زیـرا اگر نفس سرکشی کرد و بر تو چیره شد، عذری نزد من نداشته باشی (همان ، نامه ٥٣).