چکیده:
حمایت از حقوق انحصاری پدیدآورندگان آثار وقتی عینیت و تبلور مییابد که تدابیر لازم برای حمایت از آن ها و آثارشان پیش بینی شده باشد. در قوانین ایران ضمانت اجراهای کیفری و مدنی نسبتا مناسبی برای نقض این حقوق پیش بینی شده است . این که ضمانت اجراها موثر و کارآمد هستند، مقوله مهمی است ، ولی رسیدن به چنین نتایج و ایجاد تضمین کافی برای پدیدآورنده به فراهم کردن یا شدن بستر دادرسی عادلانه وابسته است . دادرسی دعاوی حقوق مولف در ایران کم تر مورد توجه قرار میگیرد. از این رو شاید پرسش اساسی این باشد که در دعوای نقض حقوق مالی، وظایف اشخاص درگیر و طرف دعوا و محکمه رسیدگیکننده به اختلاف چیست ؟ پاسخ به این سوال موضوع این تحقیق است .
خلاصه ماشینی:
به این ترتیب ، باید پرسید نشر یا پخش یا عرضه اثر دیگران چیست ؟ و اثبات آن چگونه انجام میشود و کدام مرجع صلاحیت رسیدگی به آن را داراست ؟ معیارهای تشخیص آن کدام است ؟ پیبردن به مفهوم «نقض »، بدون بررسی قبلی حقوق عمده مالی پدیدآورنده ممکن نیست .
ب : نقض برای روشن شدن مفهوم نقض ابتدا آن را تعریف و سپس معیارهای آن را بررسی میکنیم : ١ـ تعریف نقض ترجمه ، تکثیر، اقتباس ، عاریه یا هرگونه تصرف مادی یا حقوقی غیر مجاز در اثر مورد حمایت ، نقض این حقوق را در پی دارد، اما اجازه یا اذنی که لزوما از طرف پدیدآورنده یا ورثه وی یا در برخی موارد استثنایی به حکم مقنن حاصل میشود، نقض را برطرف مینماید.
Co در سال ١٩٩١ رأی داد که تکثیر شماره تلفن های منتشره در یک سالنامه خصوصی نقض محسوب نمیشود، زیرا این اطلاعات فاقد حداقل اصالت ضروری برای برخوردارشدن از حمایت به عنوان حقوق مؤلف هستند.
) بنابراین بر اساس حکم ماده اول قانون فوق که متضمن پذیرش اصالت ظهور عرفی نتیجه خلاقیت به عنوان اثر از یکسو و مقید و مشروط نبودن اثر به قیود یا شرایط خاص و بیتأثیری شکل ، محتوا، ارزش و هدف آثار در بهره مندی آن ها از حمایت قانونی است ، به نظر میرسد در حقوق ایران اصالت ، مشروط به وجود یک بیان منحصر از اندیشه های فرد یا حتی اطلاعات عمومی مفروض است و مدعی خلاف باید بار اثبات را به دوش بکشد.
The Protection of Copyright on the Internet under French Law. Perspective on Intellectual Property Rights.