چکیده:
در دلایل متنی حقوق اسلامی، یعنی قرآن کریم و سنت ، واژة حریم خـصوصی اسـتفاده نـشده است . اما این موضوع به این معنا نیست که مفهوم حریم خصوصی که در ردیف حقوق اساسی بشر مطرح شده ، در حقوق اسلامی وبه ویژه قرآن کریم به آن توجه نشده است . با عنایـت بـه نگاه دینی و اسلامی به بشرو هدف ازآفرینش وی، مفهوم خاص حقـوق و قـانون در اسـلام ، زبان خاص دین و کلام وحی در بیان حقوق و تکالیف ، میتوان مفهوم حریم خـصوصی را در اسلام و به طور خاص در قرآن کریم به عنوان موضوعی اساسی و مهم معرفی کرد. جلـوه هـای مختلف حریم خصوصی با زبان و گفتمان خاص شریعت به مناسبت های مختلـف تبیـین شـده است . در این مطالعه ضمن اشاره به مفهوم حریم خصوصی و مفهوم حقوق در اسـلام ، اجـرای قانون در حریم خصوصی وبرخی از راهبردهای تـضمین حـریم خـصوصی در زمینـه اثبـات دعوی کیفری در حقوق اسلامی، بررسی شده است . یافته های این تحقیق نـشان مـیدهـد کـه جامعیت و حضور گستردة دین در عرصه های مختلف زندگی و از جمله خلوت افراد، تعارضی با حمایت از حریم خصوصی ندارد و یکی از جنبه های این حمایت ، سیاسـت جنـایی خـاص شریعت در ادله اثبات کیفری در خصوص جرائم ارتکابی در خلوت است .
خلاصه ماشینی:
حریم خصوصی، اجرای قانون و ادلۀ اثبات دعوی کیفری در حقوق اسلامی حسین آقابابایی * دانشیار گروه حقوق دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان ریحانه موسوی دانش آموختۀ کارشناسی ارشد ادیان و عرفان دانشکده الهیات دانشگاه تهران (تاریخ دریافت : ١٣٩١/١٢/١٥ -تاریخ تصویب : ١٣٩٢/٩/١٩) چکیده در دلایل متنی حقوق اسلامی، یعنی قرآن کریم و سنت ، واژة حریم خـصوصی اسـتفاده نـشده است .
فرضیۀ این تحقیق در پاسخ به پرسش اول این است که جامعیت و فراگیـر بـودن دیـن بـه معنای ضرورت مداخلۀ حقوقی نیست و لذا می توان با التزام به دسـتورات دینـی و لازم الاجـرا دانستن شریعت در حوزة عمومی و خصوصی، محـدوده ای کـه نظـام حقـوقی را حقـی بـرای مداخله در آن نیست ، تصور کرد و در خصوص پرسش دوم ، فرضیۀ تحقیق ، وجود راهکارهایی خاص و ویژه در گفتمان دینی است که نمونه هایی از آن در متن کتاب آسمانی اسلام به صورت اجمال بررسی شده است .
از منظر دیگر، با توجه به بحثی که در بخش پیشین هم به آن اشاره شد، از نظر حقوق دانان اسلامی، میان موضوع حرمت برخی رفتارها (تحریم ) و جرم و قابل تعقیب دانستن ارتکاب آنها (تجریم )، به خصوص دربارة رفتارهایی که در خلوت و حریم خصوصی اتفاق می افتد، تفـاوت وجود دارد (حسینی ، ١٣٩٠، ص ١٥٣) بر ایـن اسـاس ، دیـدگاه هـای فقهـی و مـستنداتی بـا مـضمون «التعزیر لکل عمل محرم » با توجه به مشکلات نظری و عملی، الزاما بـه معنـای جـواز مداخلـۀ قضایی و اجرای مجازات کیفری تعزیری به مفهوم متعارف که در حبس ، شلاق و جزای نقدی تبلور یافته است ، نخواهد بود و بر اساس دیدگاه های برخی از حقوق دانـان اسـلامی مـیتـوان رابطۀ میان حوزة حرام های شرعی و حوزة مسئولیت کیفری و جرم انگاری را عام و خاص مـن وجه دانست (همان ، ص ١٥٥).