خلاصه ماشینی:
راهی تازه در فهم گذشته تفسیر تازهای از متون گاهانی سیروس نصر اللهزاده نصوص عتیق اوستایی و لطایف عرفانی بابک علیخانی هرمس (به تصویر صفحه مراجعه شود) راستی زردشت سپیتمان کیست؟در چه زمانی و مکانی میزیسته،و تعالیم او چیست؟همچون بیشتر پیامبران و قدیسان در شرح زندگی زردشت غلبه با اسطوره است،براساس روایت دینکرد و دیگر متون پهلوی،این روایتهای اسطورهای گیرا و جذابتر و دربردارندهی حقایقی است،اما در رسیدن به تعالیم ناب زرتشت مسلما ناتماماند.
به همین حیث یعنی فاصله زمانی و دشواری فهمی از اندیشهی ناب زردشت فاصله گرفته و به فهم عامه نزدیکتر و شریعت مدارانه شده است؛نیز اندیشههای پیشین زردشتی دوباره در دین وارد شده است.
این کمبود و ناآشنایی در کتاب حاضر که بایستی آن را شیوهی نخستین و نوین و فهم پذیرتر از گاهان دانست،به خوبی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جبران شده و آن تکیه بر«طریقهی مشرقی»در تفسیر گاهان است و در ادامه خواهیم درد که تا چه اندازه در فهم متون گاهانی و سیر تفکر در ایران رهگشاست.
تفسیر این مفهوم سوشیانس، سوشیانسها در بخش تازه و عمیق است و در درک تاریخ تشیع و تداوم تفکر ایرانی بسیار مهم است.
افسانه دولت نیز در این راستا به حضور تفکر اسطورهای در علم سیاست اشاره دارد.
در این فصول تنها چند صحنه در ارتباط مستقیم با بحث افسانهی دولت است و مابقی گزارش کاسیرر است از اندیشه مسیحی وی در فصول بعدی،ازجمله فصل دهم یعنی علم سیاست نوین ماکیاولی.
تحت عنوان ماکیاولیسم و تعبیرهای نظریه نوین درباره دولت(فصل 12 و 11)ریشه اندیشههای غیرافسانهای و افسانهای ماکیاولی مورد بحث قرار گرفته است.