چکیده:
کار شایسته عنوان جدیدی است که با تکیه بر کرامت انسانی بیش از یکدهه از طرح آن در عرصه بین الملل کار نمی گذرد. رسوخ این مفهوم به نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت ایران در سازمان بین المللی کار و الحاق به برخی از مقاوله نامه های مطرح در این زمینه از یک سو، و تاکید بر کرامت و ارزش والای انسان بعنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، موجب گردیده است تحلیل این مفهوم در نظام حقوق داخلی با توجه به بسترهای آن در دین اسلام، لازم و ضروری جلوه نماید. همچنین با توجه به تفاوت دیدگاه غرب و اسلام نسبت به انسان و کرامت انسانی او، این مقاله درپی آنست تا ضمن تبیین این مفهوم و مولفه های مطرح در ذیل آن، به بررسی این مولفه ها در قانون اساسی و سیاست های کلی نظام بعنوان قواعد و هنجارهای بالادستی در نظام حقوقی کشور، با توجه به دیدگاه مذکور بپردازد. پیش فرض حاکم بر این مقاله آن است که، اموری که کار شایسته در پی تحقق آنهاست، در اسناد مذکور با توجه به ماهیت اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق این امور در دین اسلام بعنوان دینی کامل و جامع در همه امور و عرصه های بشری و مبتنی بر کرامت انسان، به نحو مطلوبی متجلی شده است
Decent work is a new title with the emphasis on human dignity
which has been proposed just for a decade in the international
arena.
On the one hand, the entry of this concept into the legal system
of Islamic republic of Iran due to Iran’s membership in ILO and
the accession to some proposed protocols in this field and on the
other hand the emphasis on human dignity and its high value as
one of Islamic republic of Iran’s pillars has caused the analysis of
this concept to be considered necessary in the internal legal system
in the context of the Islam religion.
Furthermore, according to the differences between Islam and
West’s view on human being and its dignity, this article while
explaining this concept and its components, is to examine these
components in the constitution and the general policies in
accordance to the mentioned viewpoint as the upstream rules and
norms of the Iran’s legal system.
The assumption of this article is that the issues in which the
decent work is to compliment them and also the realization of
these issues as a complete and comprehensive religion in all
matters and in all fields of human being based on human dignity
have been manifested in a favorable manner in the mentioned
documents according to the Islamic nature of Islamic republic of
Iran
خلاصه ماشینی:
رسوخ این مفهوم به نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران با توجه به عضویت ایران در سازمان بین المللی کار و الحاق به برخی از مقاوله نامه های مطرح در این زمینه از یک سو، و تأکید بر کرامت و ارزش والای انسان بعنوان یکی از ارکان نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی دیگر، موجب گردیده است تحلیل این مفهوم در نظام حقوق داخلی با توجه به بسترهای آن در دین اسلام ، لازم و ضروری جلوه نماید.
پیش فرض حاکم بر این مقاله آن است که ، اموری که کار شایسته در پی تحقق آنهاست ، در اسناد مذکور با توجه به ماهیت اسلامی نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق این امور در دین اسلام بعنوان دینی کامل و جامع در همه امور و عرصه های بشری و مبتنی بر کرامت انسان ، به نحو مطلوبی متجلی شده است .
اصل چهل وسوم قانون اساسی با هدف تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن نمودن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد و با حفظ آزادی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را براساس ضوابطی استوار دانسته است که در این ضوابط ضمن تأکید بر تأمین نیازهای اساسی برای همه ، اشتغال و فراهم کردن امکانات کار را مورد توجه قرار داده است .
این سیاست ها همچنین دارای برخی از احکام در جهت ارتقاء کرامت انسانی افراد جامعه و حمایت از آزادیهای مشروع و صیانت از حقوق اساسی ملت است (٣٣) که در جای خود قابل توجه بوده و با توجه به برخی از مؤلفه های کار شایسته در این زمینه ، میتوان این امور را براساس احکام مذکور مورد توجه قرار داد.