خلاصه ماشینی:
"کاربرد آیینی چند گیاه در نزد زرتشتیان معاصر ایران دکتر کتایون مزداپور* تقدیم به مهندس میترا کیخسرویان در متن کوتاهی که به زبان پهلوی یافارسی میانۀ زرتشتی است1،آمده است کههرگاه کسی گیاهی را خلاف قاعدۀ درستبشکند و آسیب رساند،حتی اگر نسبت بهشاخۀ کوچکی گناه از او سرزند و این گناهرا جبران نکرده باشد،هنگامی که از اینجهان درگذرد،مینوی همه گیاهان،یعنیصورت معنوی و مثال افلاطونی آنها،بهبلندی بالای مردی در پیش او میایستد واو را به بهشت راه نمیدهد.
این موارد استفاده متعدد و رنگارنگاست: الف)در روزهای عزیز،یعنی اورمزد وبهرام روز و مهر3و نیز در جشنهایمتعدد،در طاس ویژهای که از جنس فلزیخاص به نام«رود»است و یا در کاسۀ بلور(به تصویر صفحه مراجعه شود)آویشن یا آبشن شیراز و چینی آب آویشن میریزند و در آن گل یاشاخۀ سرو و مورد انداخته و در جایمعینی از خانه،به نیت خوشیمنی و تبرکو میهمانی ایزدان و بخت نیک میگذارند.
د)در مراسم عروسی و عروسکشان،نامزدی،سدرهپوشی4،زایمان و یا بهمناسبت خریدن خانۀ نو و یا تبریک گفتنبه هر عنوان به دوستان،همواره آویشن وسنجد و سرو و گل و نیز مورد در کار است:آویشن و سنجد و نقل و سکه بر سر عروسو داماد،و بر سر کودک در سدرهپوشیمیریزند؛هنگام تبریک گفتن آویشن وسنجد و برگ سبز به دست طرف میدهندو برایش آرزوی شادی و خوشی میکنند.
الف)اسفند را همراه با کندر و چوبصندل و دیگر خوشبوها(نگاه کنید به 9)همواره در خانهها بر آتش مینهند و تاروزی دو سه بار این کار تکرار میشود."