چکیده:
هدف از این مقاله بررسی انسان شناختی آریا ورنا و داسا ورنا به معنای نظام طبقاتی کاست در جامعه هند است. مطالعه حاضر با استفاده از روش اسنادی انجام شده است. نتایج نشان « ریگ ودا » از نگاه کتاب دینی می دهد اگرچه آریایی هایی که به هند مهاجرت کردند مردمانی صحرانشین بودند، ولی تصور اینکه بین آنها هیچ گونه طبقه اجتماعی وجود نداشت مشکل به نظر می رسد، چون سرودهای ریگ ودا به طور مشخص و مختصر به سه طبقه مختلف آریا ورنایی اشاره دارد. این طبقات در ریگ ودا به نام های برهمن (روحانیان)، راجانیه (پادشاهان و اشراف)، وایزیه (کشاورزان، صنعتگران) که اساس توسعه طبقات بالاتر در جامعه آریا ورناست نام برده شده اند. این نظام طبقاتی به خوبی توانست ساختار اجتماعی ورنایی خاصی را در جامعه هند به صورت آریا ورنا و داسا ورنا ایجاد کند. تقسیمات ورنایی کاست ریگ ودایی توانست خط موازی بسیار نزدیکی را با نظام طبقاتی اوستایی ایرانیان تشکیل دهد. البته توجیح های فراوانی وجود دارد که نشان می دهد هر دو نظام، منشأ مشترکی داشته اند و ثابت می شود که مهاجرت آریایی ها به هند، یک مهاجرت تدریجی از ایران به هند بوده است.
خلاصه ماشینی:
"شکلبندی نظام طبقاتی جامعه هند از نهاد ریگ ودا که براساس ورنا1به معنیرنگ است،و معنای وابستگی به نژاد میدهد،متولد شده است که اشاره به وضعیتنژادی مردم هند بعد از هجوم آریاییها به این سرزمین دارد که افراد جامعه را به دوطبقۀ بزرگ کاست آریاورنا و داساورنا تقسیم کرده است.
چنانچه گزارشهایی را از دورههای مختلف تاریخی جامعه هند مورد تحقیق ومطالعه قرار دهیم،میتوانیم نمونههای ویژهای از تماسها و مهاجرتها را که سبباشاعه فرهنگی شده است،به خوبی آشکار کنیم مانند اینکه:آریاییها چه کسانی بودند؛نظام طبقاتی در هند چگونه به وجود آمد؛تقسیمبندی افراد جامعه در نظام طبقاتی درهند چگونه شکل گرفته است؛نظام طبقاتی در جامعه باستان ایران چگونه بوده است؛نظام طبقاتی ورنایی در ریگ ودا چگونه بیان شده است؛وارنا چیست؟ در کشوری همانند هندوستان که در آن تفاوتهای نژادی،فرهنگی و اقتصادیعمیقی وجود دارد،گروههای مختلف نژادی،تقسیمبندیهای اولیه خود را از لحاظشغلی و نژادی به منظور داشتن یک زندگی مسالمتآمیز با وضعیتی خاص با هدفادامه زندگی جمعی،ایجاد کردهاند تا بتوانند امکان زندگی کردن را در کنار یکدیگر داشته باشند و بدین طریق توانستند حیات تازهای را به جامعه جدید خود ببخشند.
زمانی نیز اجداد این دو جامعه با یکدیگر در یک اجتماع بزرگ زندگیمیکردند که دارای یک طبقهبندی بزرگ سه طبقهای در درون جامعه خود بودند؛یعنیپیش از آنکه آریاییها به یک جامعه هندو آریایی درآیند و از جامعه اصلی خود جداشوند و مهاجرت کنند و وارد سرزمین هند شوند،این طبقهبندیها در درون جامعه آنهاوجود داشته است؛اما چگونه سروده دینی«پوروشا سوکتها»به این شکل بیان میکندکه این چهار طبقه اجتماعی کاست از بخشهای مختلف بدن پوروشا ظاهر و متولدمیشوند،و کلا در چه زمانی سروده شده است،معلوم نیست (Masani,1945,p."