خلاصه ماشینی:
"در کتاب زبان تصویری شاهنامه،12 مقاله با موضوعهای مختلفاز قبیل چشماندازهای جدید در تصویرنگاری شاهنامه،شاهنامه در مقامتصویر،شاهنامه بزرگ ایلخانی در دورهی قاجار،بازنویسی سرگذشتشاهنامه بزرگ ایلخانی،شاهنامه مصور 733 هجری سن پترزبورگو مکتب نقاشی اینجو،گلچینی از رزمنامهها،شاهنامه کورکیان-کراوس-خلیلی و علاوه بر آنها مقالههایی در خصوص تاسهایموزهی ویکتوریا و آلبرت،نقش زربفت بهرام گور،گروهی از صفحاتبرنجی و گچبریهایی با نقش مضمون شاهنامه و بالاخره شبکهای ازنسخههای خطی ایران؛قابل دستیابی است..
نویسنده دراین بخش و در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که بررسیهای 25 سالاخیر دربارهی شاهنامهنگاری،تصاویر شاهنامه و مصورسازی شاهنامهچه چیزی را به ما آموخته است؟مینویسد که:«با پژوهش دربارهنسخ باقی مانده،به ویژه آنها که پراکنده بودند،به درکی بهتر از شیوهتولید نسخ خطی در عصر ایلخانی رسیدهایم و توانایی ما برای ارزیابیگزینش و پردازش صحنههایی مشخص از شاهنامه و توصیف برنامهکلی مصورسازی بیشتر شده است.
جاناتان در مورد اینکه نسخه آسیب دیدهی ایلخانی در کتابخانه ناصر الدین شاه مرمت شدهاست؛به این نکته اشاره میکند که ایران نزدیک به هزار سال از مراکزمهم کاغذسازی بوده اما صنعت کاغذ در این کشور تا سدهی سیزدهمتقریبا به طور کامل از بین رفته است.
(تصویر 8) (به تصویر صفحه مراجعه شود)تصویر 8:کفن اسقف هارتمان،بافت لامپاس،نخ ابریشم و طلا،موزهدیوتسیزن سن آفرا،آوکسبورک در ادامه نویسنده در مورد چند نقشمایه دیگر پیرامون صحنهاصلی دو صیاد شترسوار،یک پرنده شکاری در حال دریدن و غیرهمطالبی را آورده و اذعان دارد که هر تاریخدان هنر اسلامی،بیدرنگصحنه شکار بر پارچه را یکی از صحنههای مرتبط با بهرام گور(پنجم)و کنیزک چنگنواز او،آزاده میداند."