خلاصه ماشینی:
"(همان،ص 12) با توصیف هر گونه معماری،نام خانهای که دارای آن گونهه است،آورده شده است:«دسترسی به حیاط اندرونی یا مستقیم از فضای بیرونی و از طریق ورودیای کهمختص حیاط اندرونی است صورت میپذیرد(خانههای مجتهدی،شربتاوغلی،حیدرزاده و امیر نظام)یا پس از ورود به حیاط بیرونی و از طریق فضاهای داخلی(خانههای بهنام و قدکی)»(کینژاد،ص 20) در این کتاب تعداد پانزده خانه از نظر شناخت عناصر مهم مورد تحلیل قرارگرفتهاند.
علت انتخاب فضاهای یاد شده این است که حضور اصلی و عمدهای درسازماندهی فضایی خانهها داشته و در طول زمان نسبت به فضاهای دست دومیهمچون اتاقها سردابها انباریها و غیره کمتر دستخوش تغییر و تحول بودهانددر این مرحله بیشتر به تغییرات کالبدی و شکلی فضاها توجه شده و ارتباط ودسترسی به فضا مرود تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
»(همان،ص 11) تاریخ ساخت خانهها نیز در جهتگیری آنها تأثیر داشته مثلا«در خانههاییکه مربوط به اوایل قاجار است و هنوز از الگوی معماری درونگرای ایرانی تبعیتمیکند،جبه جنوبی به صورت تابستان نیش در آمده که نمونه آن در خانه بهنامقابل مشاهده است.
در خانههایی که با اوایل تا اواسط قاجار مربوطند و در آنها طنبی،حوضخانه،کلهای و ایوان به عنوان فضاهای اصلی وجود دارند،این فضاها در امتداد محوراصلی خانه استقرار یافتهاند و در درون متأخر-اواخر قاجار و پهلوی اول-باکاهش اهمیت این فضاها،محل استقرار آنها نیز از محوریت خارج میشود.
«در خانه اردوبادی-که کاملا برونگر است-نهتنها ورودی اصلی و فرعی در امتداد محورهای اصلی و فرعی قرار گرفته بلکه ازطریق عناصر معماری همچون پله و ایوان به آن تأکید شده است."