چکیده:
در این نوشتار سعی بر آن است تا به بررسی جرم جعل و تزویر از دیدگاه فقهی بپردازیم. با توجه به ماهیت این جرم و بیان ریشه ها و معانی آن و تصریح فقها و حقوق دانان، جعل و تزویر از مصادیق جرایم تعزیری می باشد. این بررسی، تمرکز خود را بیشتر معطوف به رویکردهای فقهی قرار داده و مطالبی از قبیل واژه شناسی فقهی و بیان واژه های مترادف با جعل و تزویر را با امعان نظر بیشتری مورد مداقه قرار می دهد. مطالعه جعل و تزویر از نظرگاه قرآن و رهیافتی که فقها برای تحلیل آن داشته اند از دیگر مباحث مورد توجه نگارندگان بوده است. مقاله حاضر پژوهشی است برای شناخت بیشتر و بهتر از جرم جعل و تزویر از دیدگاه فقه و در بردارنده بحث هایی کاربردی و قابل استفاده در دعاوی و محاکم کیفری برای وکلا، قضات و کارشناسان دادگستری است.
خلاصه ماشینی:
در مورد جرم جعل و تزویر از دیدگاه حقوقی بحث های فراوانی شده است ولی در آثار فقهی این موضوع مغفول مانده است .
فصل اول : مطالعه جعل و تزویر در پرتو آیات قرآنی الف ) بیان مفاد آیه دین : خداوند متعال در آیه ٢٨٢ سوره بقره که به آیه دین معروف است بعد از تاکید بر ضرورت کتابت و نوشتن دین ، می فرماید: «باید نویسنده ای [صورت معامله را] بر اساس عدالت ، میان شما بنویسد.
ب ) بیان مفاد آیه وصیت : در قرآن کریم در آیات ١٨١ و ١٨٢ سوره بقره آمده است : پس هرگاه کسی پس ازشنیدن وصیت ، آن را تغییر دهد و برخلاف حقیقت رفتار کند، گناه این کار بر آنان است که عمل به خلاف وصیت کنند و خداوند به هرچیزی دانا و شنواست و هرکس چنین پندارد که از وصیت موصی به وارث او جفا و ستمی رفته است و به اصلاح آن پردازد گناهی بر او نیست ، زیرا خداوند آمرزنده گناه 1 خلق است و در حق همه مهربان می باشد .
بدین معنی که حکم به صحت آن نمی شود، زیرا احتمال تزویر در آن وجود دارد و بر فرض ایمنی از چنین احتمالی ، ممکن است از روی قصد جدی نوشته نشده باشد، مانند این که نویسنده قصد خبر دادن از واقعۀ معینی را نداشته ، بلکه فقط قصد مشق کلمات را داشته است ).