چکیده:
توجه به سیاق حالیه با هدف دستیابی به فهمی جامعتر از عبارات قرآن، شباهت بسیار زیادی به مفهوم بافت برون زبانی(موقعیت) در زبان شناسی دارد از همین رو نگارنده سعی نموده، ابعاد مختلف سیاق حالیه با توجه به شباهت هدف با بافت برون زبانی و موقعیتی با نظر به دیدگاه های سه زبانشناس مطرح در این زمینه فرث، هایمز و لوئیس به صورت تطبیقی واکاوی کند. آنچه بیشتر در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، بررسی تطبیقی سیاق حالیه با مختصاتی است که هایمز و لویس به عنوان مختصات بافت برون زبانی یا بافت موقعیت مطرح کرده اند. این مختصات به شرح زیر است: جهان ممکن، زمان، مکان، گوینده، مخاطب، مورد اشاره، مطالب گذشته، تخصیص.
خلاصه ماشینی:
"/> چکیده: توجه به سیاق حالیه به هدف دستیابی به فهمی جامعتر از عبارات قرآن، شباهت بسیار زیادی به مفهوم بافت برون زبانی(موقعیت) در زبان شناسی دارد از همین رو نگارنده سعی نموده، ابعاد مختلف سیاق حالیه با توجه به شباهت هدف با بافت برون زبانی و موقعیتی با نظر به دیدگاه های سه زبانشناس مطرح در این زمینه فرث، هایمز و لوئیس به صورت تطبیقی واکاوی شود.
آنچه بیشتر در این پژوهش مورد توجه قرار گرفته، بررسی تطبیقی سیاق حالیه با مختصاتی است که هایمز و لویس به عنوان مختصات بافت برون زبانی یا بافت موقعیت مطرح کرده اند.
»[3] همانطور که مشاهده می شود تحقیقات زبان شناسان در رابطه با بافت و این مهم که بافت سخن به نوبه خود مبتنی بر یک رشته عناصر درونی و یک سلسله عوامل بیرونی است و هر یک از این عوامل بیرونی و درونی در جایگاه خود به عنوان سازنده های معنای جدی، ایفای نقش می کنند ، با تعریفی که شهید صدر از سیاق ارائه داده اند، شباهت های بسیاری دارد، زیرا صحیح است که قرآن پژوهان و مفسران سلف سیاق را بیشتر در قالب قرائن پیوسته لفظی (عوامل درون متن) استفاده می کرده اند اما باید دانست آنها از علومی چون مکی و مدنی ، اسباب نزول و ...
(عوامل برون متنی یا سیاق حالیه) برای دریافت معنای عبارت ، آیات و سوره های قرآن مدد می گرفتند و زبان شناسان جدید هم این دسته از علوم را از آن لحاظ که در فهم معنای عبارت در کنار عوامل لفظی دیگر مؤثرند در زمره بافت برون زبانی قرار می دهند.