خلاصه ماشینی:
"و نیز هر پزشک مردی درمانگر است،اما شمن برای درمان کردن روش خاص خود را به کار میبرد.
اولین تجربهء خلسه همیشه شامل جدا شدن از جسم-که به دنبال نوسازی اعضای درونی بدن خواهد بود-عروج به آسمان و گفتوگو با خدایان و ارواج،فرود به زمین و صحبت با روح شمنهای درگذشته،تحول مذهبی و اسرار شمنی است(همان،ص 33).
پرنده آن را به زمین برمیگرداند،بدن شمن را تکهتکه میسازد و این تکهها را بین ارواح شیطانی بیماری و مرگ توزیع میکند.
پس از این ارواح یاوران آنها خواهند بود و مردان درمانگر در طی درمان شمنی آنها را به جاهای دوردست خواهند فرستاد تا روح خیزان فرد بیمار را برگرداند(همان،ص 07) جامه و ابزار شمنی(ماسک،آینه،کلاه،طبل) در زمستان شمن آلتایی8لباس شمنی را روی پیراهن و در تابستان روی بدن برهنهاش میپوشد.
به همین علت است که شمن در سراسر آسیا و امریکای شمالی و دیگر جاها نقش پزشک و درمانگر را ایفا میکند،او بیماری را تشخیص میدهد، روح ناپایدار بیمار را جستجو میکند،آن را تسخیر میکند و وامیدارد به جایگاهش(بدنی که ترک کرده)باز گردد(همان،ص 181-281).
باتوجه به بررسی شمن و روشهای درمانی او(با استفاده از نظرات میرچه الیاده در کتاب شمنیسم،4691)میتوان نتیجه گرفت که بین شمنها و درمانگران ترکمنصحرا ارتباط وجود دارد،زیرا زنان درمانگر نیز همانند شمنها از روشهای مشابهی برای درمان بیماران جسمی و روحی استفاده میکنند.
شمن نیز در حالت خلسه،روح اجداد بر او ظاهر میشود،سرودهای شمنی را میخواند و بدین وسیله با جهان دیگر ارتباط برقرار میکند.
پس درمانگر برای درمان کردن بیمار(با استفاده از وسایل و روشهای مختلف)باید روح شیطانی را از او دور کند."