چکیده:
زوجین نسبت به یکدیگر حقوقی دارند که رعایت آنها برای داشتن روابط بهتر و زندگی مستحکم ضروری است. دستهای از آن حقوق، حقوق جنسی است که به سهم خود نقش بسزایی در تداوم زندگی زناشویی دارند. در دین مبین اسلام این حقوق مورد توجه قرار گرفته است. با شناخت صحیح و اجرای این حقوق، میتوان ضمن تداوم زندگی زناشویی، به برخی از شبهات مطرح در این زمینه پاسخ داد. این مقاله با بهرهگیری از روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به منابع متعدد اسلامی و همچنین برخی از یافتههای علمی به بررسی حقوق جنسی زن و شوهر در اسلام و پاسخ به برخی شبهات مطرح در این زمینه میپردازد. یافتههای این تحقیق عبارتاند از: 1. حق جنسی هیچیک از زوجین در اسلام نادیده گرفته نشده است، هریک به تناسب خود حقوق و تکلیفی بر عهده دارند. 2. در مواردی که زن گرممزاج بوده و بیش از یک بار در چهار ماه نیاز به ارضای جنسی دارد، با استفاده از قاعده لاضرر و قاعده نفی حرج، میتوان احتیاطا شوهر را ملزم به ارضا یا طلاق نمود تا زن دچار ضرر و حرج نشود. 3. تحقیقات علمی نیز نشان میدهد که حقوق جنسی تعیین شده در اسلام موافق طبع عمومی زن و مرد میباشد.
خلاصه ماشینی:
"پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که اگر شوهر قبل از عقد دچار ناتوانی جنسی باشد، آیا زن بعد از عقد میتواند ازدواج را فسخ کند یا نه؟ در تحریرالوسیله سه عیب جنسی مختص مردان ذکر شده است که اگر قبل از عقد برای مرد حادث شود، در صورتی که زن هنگام عقد نداند، میتواند ازدواج را فسخ کند و ظاهرا بین فقیهان شیعه در این زمینه اختلافی نیست.
اگر کسی اشکال کند که خودداری از ارضای جنسی همسر ضرر است، ولی این مقدار چندان اهمیت ندارد که مشمول قاعده لاضرر شود، در پاسخ میگوییم شاید در برخی موارد این ضرر کم باشد، ولی در شرایطی که ما ترسیم کردیم، ضرر خودداری جنسی از ارضای همسر ضرر بزرگی تلقی میشود؛ زیرا همسر ناچار است تا سالها که با این شوهر است، به دلیل ارضانشدن در سختی و عذاب باشد و از سوی دیگر، زمینه ارتکاب گناه او فراهم میشود.
280 به طور کلی، این قاعده که از آیه مزبور استخراج شده، گویای آن است که خداوند احکام مشقتآمیز را برای انسانها وضع نکرده است و با توجه به اینکه بیشتر فقیهان به رغم اختلافنظرهای جزئی اصل این قاعده را پذیرفتهاند، میتوان گفت در فرضی که شوهر از نظر جنسی همسرش را ارضا نمیکند، اگر زن به حرج و مشقت بیفتد، به حکم قاعده نفی حرج، تحمل این وضعیت ـ با توجه به اینکه شوهری توانمند دارد که میتواند او را ارضا کند، ولی ارضا نمیکند ـ بر زن وجوب شرعی ندارد؛ بنابراین، میتواند به حاکم اسلامی رجوع نماید تا او شوهرش را الزام کند که یا نیاز جنسی همسرش را برآورده سازد و یا وی را طلاق دهد."