خلاصه ماشینی:
"نگاهی کوتاه به چند پینوشته و کتیبه از میان رودان شیرین صنعتی «برای تحقیق دربارهء تاریخ ایران باستان،با تمدن مصر باستان و با تمدنهای کشورهای همجوار،بهخصوص میان رودان1که یکی از ثروتمندترین حوزههای فرهنگ آدمی بوده آشا شوید و از منابع تاریخیاشان بهرهمند شوید،چون بستر و زمینه علمی برای تحول و شکوفایی ایران در این نواحی قرار دارد.
3 از متن بالا 141 نسخه(موزههای بریتانیا در لندن،بخش خاورمیانه موزه پرگامون در برلین،موزه بغداد در عراق،دانشگاه هایدلبرگ در آلمان و غیره)موجود است که در قسمتهای مختلف معبد اآنا به کار برده شده بودند.
سازنده(معبد)اآنا از این گلنوشته که هم به صورت کتیبه و هم به شکل مخروط موجود است نه نسخه (موزههای بریتانیا در لندن،بخش خاورمیانه موزه پرگامون در برلین،موزه بغداد در عراق)در دست است.
طبق این گفتار کورش برای کسب مشروعیت و حماسهسازی در فرمانروایی بابل از همان ابزاری استفاده کرد که آشوربانیپال آشوری استفاده کرده بود،یعنی دستور داد که پینوشتهء استوانهای شکل را در پایههای همان معبد قرار دهند.
م. (از سارگون از اکد و گودا از لاگاش گرفته تا حمورابی پادشاه بابل باستان و اسرحدون و آشوربانیپال پادشاهان آشوری)همه در نگاشتن و نصب گلنوشته و پینوشتهها در پایههای معابد،کاخها و در دروازهها تداوم قواعد و اصول فن بلاغت سیاسی را همواره برای کسب مشروعیت و حماسهسازی تاریخی خود رعایت میکردند.
بهترین مثال در این مورد،پیشگفتار کتاب تاریخ علم در ایران و شرق باستان1است که در آن تأکید میکند ایرانیان گاهشماری زرتشتی را(که در آن سال دقیقا به 563 روز تقسیم میشود)از گاهشماری مصر باستان اقتباس کردهاند."