چکیده:
تمایز مطالعه تاریخی و غیر تاریخی به اندازه اختلاف میان عین و ذهن است در بررسی تاریخی حقوق به آنچه به واقع رخ داده پرداخته می شود لیکن در حقوق شناسی غیر تاریخی آرمانی تحقیق نیافته تبیین می گردد در این مقاله تاریخ نگاری های حقوق به چهار شیوه حکومت محور حقوقدان محور نهاد محور و نظریه محور تقسیم شده و روش پارادایمی در تاریخ نگاری نظریه محور حقوق مورد مداقه قرار گرفته است حقوق جدید مبتنی بر رخصت پارادایم حقوق راز آلود گذشته و حوقق راز زدائی شده مدرن و پارادایم ادله اثبات نقد ناپذیر قدیم و ادله اثبات نقد ذیر حقوق جدید .
نویسنده : دکتر حسن جعفری تبار ـ
خلاصه ماشینی:
"آیا میتوان یکی از قواعد بازیشطرنج را تغییر داد و هنوز آن را شطرنج دانست یا آن،بازی دیگری شبیه شطرنج است؟آیانظامی از قواعد هنجاری که در خدمت خیر عام نیست حقوق است یا چیزی شبیه حقوق؟آیاحقوق نظام نازی را باید حقوق محسوب کرد یا ضد حقوق؟از اینگونه حقوقشناسی،چنینانتقاد شده که افراط در مطالعۀ تاریخی ممکن است حتی فلسفۀ حقوق را به تاریخ حقوق تقلیلدهد و حقوق را مساوق هر آن چیزی کند که به واقع حقوق نامیده شده5و بدینسان،آرمانها ارزشی را به نسیان دراندازد.
آیا میتوان یکی از قواعد بازیشطرنج را تغییر داد و هنوز آن را شطرنج دانست یا آن،بازی دیگری شبیه شطرنج است؟آیانظامی از قواعد هنجاری که در خدمت خیر عام نیست حقوق است یا چیزی شبیه حقوق؟آیاحقوق نظام نازی را باید حقوق محسوب کرد یا ضد حقوق؟از اینگونه حقوقشناسی،چنینانتقاد شده که افراط در مطالعۀ تاریخی ممکن است حتی فلسفۀ حقوق را به تاریخ حقوق تقلیلدهد و حقوق را مساوق هر آن چیزی کند که به واقع حقوق نامیده شده5و بدینسان،آرمانها ارزشی را به نسیان دراندازد.
سؤالی در درون یکی از سازمانهای حقوقی(همچون لزوم یا عدم لزوم عینی بودن مبیع)پاسخهای گونهگونی را از حقوقدانان دریافته است و همین پاسخهاست که نظریههای خرد&%06011OVHG060G% ب-شرح اندیشۀ حقوقدانان که در این صورت با تاریخ نگاری نظریه محور با تکیه برنظریههای خرد قرابتی پیدا میکند.
(17)-آغاز معلقۀ عنترة بن شداد شاعر جاهلی است:آیا شاعران پیشین هیچ راهی برای پیمودن باقینهادهاند؟ (18)-به رغم این مثل سائر«تعبد در عبادات پذیرفته است و نه در معاملات»،هنوز سیطره تعبدهایی بر معاملات ر حقوق کنونی ایران محسوس است،مثل تعبد در ترجیح ضمان نقل ذمه بر ضم ذمه،توفیقی بودن صیغۀ طلاق و لزوم قبض در مجلس بیع صرف (19)-برخی نویسندگان حقوق سنتی تعبد در مورد عبادات را هم از سر تعقل پذیرفتهاند."