چکیده:
واقعه«شام آخر»که از مهمترین آئینهای مسیحیت به شمار میرود،در زمره مضامینی است که از حدود دو هزار سال پیش تاکنون به انحاء مختلف مورد توجه هنرمندان مسیحی قرار گرفته است.قدیمیترین تصاویر از این مضمون،در نخستین آثار هنرمندان مسیحی(کشیشان اولیه)مشاهده میگردد.
در سیر تاریخ هنر مسیحی هنرمندان بسیاری به این موضوع پرداختهاند که نتایج آن در صوت و ماهیت تفاوتهایی بسیار مییابد.این امر در ادوار مختلف،دلایل گوناگونی دارد که از جمله آنها میتوان به دگرگونی در نگرش انسان به خود و جهان هستی،کاستی اهمیت موضوع دینی و نیز دستمایه قرار دادن مضامین دینی برای بیان هر دغدغهی دیگری بجز دین،اشاره نمود.
این مقاله با هدف بررسی آثار هنری مرتبط با موضوع شام آخر و تبیین عوامل موثر در تغییر دیدگاه هنرمندان در طول تاریخ مسیحیت به این موضوع،نمونههایی را مورد تحقیق قرار میدهد.
این مصادیق مبین آن است که الهامات قبلی کشیشان اولیه صدر مسیحیت تا پیش از نوزایی تفکر هلنیستی دورهی رنسانس تصاویری معنوی از این موضوع ارائه میکند،هنرمندان دورهی رنسانس تفسیری اومانیستی از این واقعه را بازنمایی میکنند و سرانجام رویکرد هنرمندان از دههی 60 میلادی بدینسو،باتوجه به ظهور جریانات مدرن و پست مدرن،شام آخری را تصویر میکند که از بنیاد درگیر چالشهای بسیاری است.چالشهایی که گاه ریشه در تقابلات اعتقادی،طبقاتی،نژادی و حتی جنسیتی دارد.
خلاصه ماشینی:
سیده راضیه یاسینی* شام آخر از گورهای دخمهای تا عرصهی هنر جدید چکیده: واقعه«شام آخر»که از مهمترین آئینهای مسیحیت به شمار میرود،در زمره مضامینی است که از حدود دو هزار سال پیش تاکنون به انحاء مختلف مورد توجه هنرمندان مسیحی قرار گرفته است.
این امر در ادوار مختلف،دلایل گوناگونی دارد که از جمله آنها میتوان به دگرگونی در نگرش انسان به خود و جهان هستی،کاستی اهمیت موضوع دینی و نیز دستمایه قرار دادن مضامین دینی برای بیان هر دغدغهی دیگری بجز دین،اشاره نمود.
این مقاله با هدف بررسی آثار هنری مرتبط با موضوع شام آخر و تبیین عوامل موثر در تغییر دیدگاه هنرمندان در طول تاریخ مسیحیت به این موضوع،نمونههایی را مورد تحقیق قرار میدهد.
این اشارات بیش از آنکه موضوع اثر و ماهیت آن را موردنظر قرار دهد،به عنوان مصداقی بر فصلی از تاریخ هنر یا بخشی از فعالیت یک هنرمند و بررسی آثار وی بوده است.
در این جستار سعی بر آن است،تا ضمن بررسی آثاری که به بازنمایی صحنهی«شام آخر»پرداختهاند،سیر تحول منظر هنرمندان نسبت به موضوع اثر نیز مورد توجه قرار گیرد.
کنکاش در این تفاوتها بنمایهی این مقاله است که به بررسی موضوع شام آخر در آثار دنیای غرب در چهار مقطع میپردازد:صدر مسیحیت یا رنسانس،رنسانس تا سده شانزدهم،سده شانزدهم تا سده بیستم و دورهی معاصر.
اشاراتی در خصوص هنر پاپ آرت،مدخلی بود برای بررسی آثاری از هنرمندان فعال در عرصهی هنرهای جدید که به موضوعات مذهبی مسیحی و در این مقاله بهطور اخص به موضوع شام آخر پرداختهاند.