خلاصه ماشینی:
"آیا در مسائل دیگر عقاید وی عینا عقاید معمول زرتشتیان بوده است؟بهطور عموم شاید بتوان گفت که چون در مصادر ما به این امور اشارهای نشده است و از طرف دیگر این مورخان گفتهاند که وی زرتشت را به پیغمبری میشناخته و با بعض عقاید زرتشتیان مخالفت میکرده،پس مسائلی که در مصادر ما از آنها سخنی نمیگویند بیشتر آنها مورد قبول او بوده است،ولی این سؤال همچنان بی جواب میماند که وی با پذیرفتن پیغمبری زرتشت به چه سبب و عنوانی با بعض تعالیم وی و یا تعالیم منسوب به وی مخالفت میکرده است و چگونه قبول او را با رد بعض عقایدش وفق میداده و این تناقض را توجیه مینموده است؟آیا خود را پیغمبری برتر از زرتشت میشمرده است،یا آنکه پیروان زرتت را به نسبت جعل عقاید و تغییر تعالیم او،متهم مینموده؟آنچه از دستورهای وی میدانیم با مقابلهء انواع آنها در دین زرتشتی میتوانیم دریابیم که او چه چیزهای تازه آورده که محل قبول مغان واقع نگشته است،و پیش از هر چیز باید ادعای پیغمبری او را قرار داد.
کیفیت دستگیری بهآفرید نامعلوم است؛نمیدانیم که در آخر کار خود در کجا مقام داشته و در برابر عبد الله بن سعید و لشکریان وی چه کرده و رفتار پیروان وی نسبت به وی چه بوده است،و اگر کشمکش و جنگی روی داده مدت آن چقدر بوده و این که او را در جبال بادغیس گرفتهاند معلوم نمیدارد که آیا برای دعوت به اینجا آمده بوده است و دستگیر شده،یا آنکه به فرار به این ناحیت آمده،عدهء پیروان وی که به قتل رسیدهاند معین نیست."