خلاصه ماشینی:
"مرا آن تاب و توان و مایه نیست که دلیری کنم و با پژوهندهای پر بار و پر مایه همچون فولاد پور درآویزم اما این اندازه میدانم که پایهء تاریخ ساسانیان را روایات نویسندگان و گویندگان ایرانی و عرب چند قرن پس از دورهء ساسانیان از یعقوبی در سدهء نهم میلادی تا فردوسی در سدهء یازدهم کار گذاشتهاند و از نویسندگان بیزانسی درسده های پنجم و ششم یعنی همعصران ساسانیان کتابهایی شامل روایاتی گویاتر و مطمئنتر نیز به دست آمد که خود پایهء جدیدی برای تاریخ عصر ساسانی بود آنگاه پژوهشگران صاحب نظری از اروپاییان همچون نولد که،کریستنسن،و کلیما به تحقیق دربارهء تاریخ ساسانیان از روی این دو پایه پرداختند و سپس محققان ایرانی مانند محمد حسین ذکاء الملک،مشیر الدولهء پیرنیا، عباس اقبال آشتیانی،سید حسین تقی زاده، دکتر احسان یارشاطر به سنجش وزیر و زبر کردن و حذف و نقد کردن مطالب این منابع و تحقیقات دست یازیدند و از مجموع اینها اثری زنده به نام تاریخ ساسانیان بوجود آمد.
حال اگر با فریضهء دو پژوهشگر مقالهء«نگاهی تازه به داستان مزدک و قباد»همداستان شویم و تمامی آنچه را که در تاریخ ساسانیان دربارهء مزدکیان و قباد آمده بیاساس انگاریم و دربارهء خود مزدک صاف و پوستکنده بگوییم«تو گویی که او خود ز ما در نزاد،»دست به ترکیب کلی تاریخ اسسانیان زدهایم و شبهه را نسبت به دیگر بخشهای آن راه دادهایم و حال آنکه تاریخ ساسانیان با همین ترکیب و هیئتی که اکنون دارد در تمام کتابهایی که به نام تاریخ ایران در دورهء مشروطیت انتشار یافت و از جمله در کتابهای درسی تاریخ-که بنده را نیز خدا مرگ دهد از مؤلفان آن بودم-و تازهترین آنها کتاب تاریخ ایران برای نوجوانان از انتشارات «بنیاد مطالعات ایران»در همگی اینها مزدک و آیین وی به اسم یاد شده است."