چکیده:
افسانهها و اسطورهها گذشتهء ملتها را تشکیل میدهند. اساطیر جهان با یک دیگر همسانی و شباهت دارند و گاهی نیز مقابل هم قرار میگیرند.یکی از مباحث شگفت اسطورهها،تراژدی است؛این مقاله به مبحث تراژدی فرزندکشی و پدرکشی میپردازد؛در این تراژدیها، کسی پیشگویی میکند و تقدیر،درست در مسیر پیشگویی رقم میخورد:هیچ چیز نمیتواند مانع از تقدیر شود و همهء قهرمانان افسانهها،اسیر تقدیرند.
خلاصه ماشینی:
"افسانهها و داستانهای بسیاری هستند که هرچند به شکلهای مختلفی بیان شدهاند،در همهء آنها پدر و فرزندی بهعمد یا ناشناخته یکدیگر را کشتهاند؛حتی در تاریخ ایران میتوان به شاهانی اشاره کرد که به عشق سلطنت یا عوامل دیگر،فرزند کشتهاند یا توسط فرزندانشان کشته شدهاند؛نظیر: -هردوت،تاریخنگار یونانی،دربارهء کوروش هخامنشی نوشته است: «آژیدهاک،پادشاه ماد در خواب میبیند که تاکی،روییده از شکم دخترش، ماندان،بر سراسر آسیا سایه گسترده است؛تعبیرکنندگان خواب به آژیدهاک مگویند فرزندی را که ماندان بهدنیا خواهد آورد،پادشاهی را از او خواهد گرفت و حکمران سراسر آسیا خواهد شد.
1-متن اصلی:تراژدی فرزندکشی در اساطیرایرانـ اورمزد فرزند خود کیومرث را مجازات مرگ میکند؛بدینسان اولین تراژدی فرزندکشی در اساطیر ایران شکل میگیرد و به دنبال آن،وقتی مشی و مشیانه بعد از 40 سال از گیاه ریواس نطفهء کیومرث خلق میشوند،آنان نیز اولین فرزندان خود را میکشند؛اینک شرح ماجرا از منابع و مآخذ در این زمینه: در یک اندیشهء اساطیری قدیمی در بخشی از دینکرد9،به عنوان نخستین نمونه، خویدودس پیوند مقدس میان اورمزد و دخترش،سپندارمذ،برشمرده شده است؛ از این پیوند است که کیومرثزاده شد.
1-1-تراژدی فرزندکشی در شاهنامه فریدون به انتقام خون ایرج،دستور کشتن پسران خود،تور و سلم را میدهد: 1-1-1-فریدون جهان را میان فرزندان بخش کرد: ناحیهء مغرب(روم)را به سلم داد،تور را به فرمانروایی مشرق فرستاد و ایران را به ایرج سپرد.
302-نتیجه برشمردن تضادها در این مقاله بدان معنا نیست که اساطیر ایران و یونان و حتی جهان باهم همسانی ندارند؛بلکه هدف،نشان دادن غلبهء تراژدی پدرکشی بر تراژدیهای پسرکشی،در اساطیر بوده است وگرنه حتی در همان اساطیر یونان چند تراژدی پسرکشی نیز دیده میشود."