خلاصه ماشینی:
"آبراهامیان دو حرکت مهم را در پیش گرفت:نخستین آن که یک تحقیق همدردانه را نسبت به چپ کمونیست برای جریان اصلی پژوهشگری فراهم آورد4و دوم آنکه تعریف از چپ را به گونهای گسترش داد که شامل گرایشهای اسلامی نیز شد و از این طریق تاثیر عمیق آن را بر انقلاب بهمن 75 و نظام برآمده از آن نشان داد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) غربزدگی،مردمگرایی اسلامی و مارکسیسم جهان سومی؛چپ ناهمگون دهه های 0431 و 0531 یکی از میراثهای بزرگ حزب توده تاثیر ایدئو لوژی استالینیستی آن بر روی مخالفان (اپوزیسیون)در دهههای 0431 و 0531 و انقلاب حاصل از آن است و همچنین در نهایت بر بخش مهمی از نیروهایی که در دههء 0631 در زمره نیروهای فرادست در جمهوری اسلامی شکل گرفتند.
و از اینجا بود که اصطلاح مارکسیسم-اسلامی بهصورت یک برچسب اختراعی و مجادلهآمیزی درآمد که رژیم شاه در دهه 0531 برای توصیف تندروترین مخالفانشان یعنی چریکهای مسلمان و مارکسیست و فعالان دانشجویی و نیز روحانیون مبارز و نخبگان مخالف به کار میگرفت73ادغام بعید اسلام سیاسی و مارکسیسم استالینیستی،با ویژگی کلی مدرنیزاسیون عصر پهلوی همخوانی کاملی داشت.
Berkely,Los AngelesLondon:University of californian Press 1999 Zنمونه مطالعهء عصر جنگ سرد دربارهء چپ اثر است با نام: George Lenczowski(Russia and the West in Iran(1918-1948) یک تحقیق دربارهء رقابت ابرقدرتها و ایران تحت حاکمیت پهلویها I ran:Past and Present Riza Shah Pahlavis:The Resurrection and Reconstruction of Iran New York:Expositions Press,1975 و سپهر ذبیح،جنبش کمونیستی در ایران انتشارات عطایی،تهران 5631،ارزیابی منفی و یا انفصالی از جریان چپ در مطالعات پس از انقلاب نیز ادامه یافت منجمله در اثر: (به تصویر صفحه مراجعه شود) هیچگونه ضمیمهء ورودی برای واژهی چپ ندارد و در بحث ایران مدرن آن دربارهی این موضوع هیچ بحثی نمیشود."