خلاصه ماشینی:
"شخصیت عذرا در«نفتی»که یکی از اولین داستانهای این نویسنده است از نظر تأثیر بر پرداخت دیگر شخصیتهای زن در آثار بعدی چوبک اهمیت ویژهای دارد چون در شخصیت عذرا خطوط اصلی بسیاری از زنان داستانهای چوبک را میبینیم کهشاید مهمترین آنها بلقیس در رمان سنگ صبور است.
7 علیرغم تأکیدی که داستان بر شهوانی بودن این شخصیت دارد،نویسنده در پی آن نیست که تصویر زنی گمراه یا زنی را که در شرف سقوط به روسپیگریست ترسیم کند و همانند بسیاری از داستاننویسانی که پیش از او به موضوع غریزهء جنسی در زنان پرداخته بودند سرنوشت عذرا را بهعنوان درس عبرتی برای دیگران به خواننده عرضه کند.
به همین صورت در تجربیاتی مثل تکگوییهای درونی به سبک جریان سیال ذهنی که در رمان سنگ صبور مورد استفاده قرار گرفته است و نویسندهء مردی از ذهن شخصتیهای زن داستانش سخن میگوید،سؤال اساسی این است که آیا نویسنده حتی میتواند وانمود کند که در اعماق ذهن این شخصیتها رخنه کرده است و تصویری واقعی از آنچه در درون آنها میگذرد به دست میدهد؟باوجود این باید به یاد داشت که تکگوییهای بلقیس و جهان سلطان در سنگ صبور که کموبیش در ادبیات داستانی ایران بیسابقه بود بدون شک بهعنوان الگوهای اولیهای در آثار نویسندگان نسلهای بعد تأثیر گذاشته است.
مثلا عبد العی دستغیب در کتاب نقد آثار صادق چوبک(تهران،کانون تحقیقات اقتصادی و اجتماعی پازند،1353)با آوردن نقلقولهای زیادی از بلقیس به این نتیجه میرسد که بهطورکلی«زنان داستانهای چوبک بیشتر شهوی ومحروم از لذتهای جنسی هستند و ازاینرو لهله مردخواهیشان بلند است»(صفحه 36)و در جای دیگر همین کتاب مینویسد«بیایید برای نمونه بلقیس سنگ صبور را با آهو خانم(از رمان شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی)مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک نمونهء زن ایرانیست»(صفحه 93)."