خلاصه ماشینی:
"نوآوریهای خلاق و تأثیر میراث فکری شیخ فلاسفه ابو علی حسین بن عبد الله ابن سینا بر فرهنگ بشری و بویژه از منظر تأثیرش بر تفکر علمی و تعارضش با همه عناصر خرافی و ضد تحول،و ستیزش با تمامی مظاهر ارتجاع دینی تأثیری ماندگار و در عین حال ناگفته مانده است.
ابن سینا در زمانهای میزیست که آرمان اسلامی هنوز در معرض آن تهاجمی قرار نگرفته بود که بعدها در جهت تجزیه آن اعمال شد و لذا باقتضای موقعیت حاکمهای که داشت با هر نوع روند فلسفی و تفکر این جهانی و علم سر مخاصمه داشت.
همزمان با انتشار ترجمه نوشتههای سریانی و یونانی،جذب و دریافت متون مربوط به علوم طبیعی و ادبیات فلسفی و اخلاقی و کلامی هند و ایران نیز عمل گردید و بخصوص تأثیر آرمانی فرهنگ ایرانی قبل از اسلام- زرتشتیگری،آیین مهر،زروانیسم مانویت و جز اینها چه مستقیم و چه غیر مستقیم در تمامی سیر تحول فلسفه و کلام و عرفان قرون وسطی محسوس بود.
این نکته را بگوییم که به این گرایشها و تحولاتی که تفکر ابن سینا موجب شد نمیتوان صرفا از منظر بسط ذخیره تجربی اطلاعات و یا به صرف توجه به علم یونان و یا هند و ایران نگریست،بکله در مرجعشناسی این تحولات الزاما باید به بروز نیازهای اجتماعی و فرهنگی و اقتضای وجود یک روششناسی نو در حل مسائل طبیعی نیز نظر داشت.
»20در نااستواری معرفت شناختی ابن سینا معمولا به این مورد اشاره شده است که او به مقوله معرفت بعنوان نتیجه اتصال نفس انسانی با عقل فعالی که در آن صورتهای ذهنی مبین همه نمودهای جهان هستند تأکید روا میدارد."