خلاصه ماشینی:
"تحقیق حاضر معطوف به دو هدف است:نخست جمعبندی فشردهای از فعالیتهای ورزشی یهودیان در ایران به عنوان فصلی از تارخ اجتماعی این جامعه،و دو دیگر بررسی و ارزیابی کیفیت و چگونگی روند همگونگی اجتماعی آنان در جامعه ایرانی.
هنگامی که مدیر فرانسوی مدرسهء اتحاد(یکی از مدارسی که توسط اتحاد جهانی یهودی تأسیس شده بود)از این زورخانه را،باشگاه برادران نام گرفت،به همتن حشمت الله کرمانشاهچی در سال 1947 به راه انداختند.
40در راه میان"محله"و کالج،ورزشکاران یهودی مورد طعنه هموطنان غیریهودی قرار میگرفتند و حتی گاه در زمین فوتبال درگیریهایی میان یهودیان و مسلمانان پیش میآمد تا آنجا که پس از یک رویاروئی خشن،جوردن استفاده از این زمین را برای ورزشکاران یهودی ممنوع کرد.
تنش در تهران بالا گرفته بود و در روز مسابقه،19 می(29 اردیبهشت)،به غلط شایع شد که حبیب القانیان،یک سرمایهدار متمول یهودی که مورد تنفر شدید تندروان اسلامی بود،00057،15 بلیط استادیوم 000،30 نفره را برای توزیع میان یهودیان خریده است تا به نفع تیم اسرائیل شعار دهند.
این سیاست لائیک هرچند در نظر بسیاری از مسلمانان ساختگی میآمد،اما نه تنها به سود اقلیتهای مذهبی بود بلکه این امکان را برای آنها فراهم کرد که خود را بخشی از ملت ایران بدانند.
,Modern Iran:The Dialectics of Continuity and Change,Albany,State University of NewYork Press,1981.
در این مورد انصاف حکم به یادآوری این نکته میکند که سید محمود طالقانی تا سال 1978 آشنایان یهودی بسیار داشت و در واقع یهودیان را برای بهترین راه رویاروئی با طوفان انقلاب راهنمائی میکرد."