خلاصه ماشینی:
"نمونه:«از حق نمیشد گذشت،تو آن اوضاع و احوال،پنج تومان برای خودش کلی پول بود و هر موجودی که تنگ و توش ورمیداشت تا سر کیسه را شل کند و چنین پول قلمبهای را به فراش عیدی بدهد،وظیفه داشت که فوری،تا میتوانست،باد کند و هیچ آدمیزادی هم حق نداشت که بگوید:چرا این قدر باد کردی؟»25استفاده نویسنده از طنز در زبان مجید،سبب جاذبه بسیار شخصیت مجید شده است:«نمیدانم چه شد که یکهو به فکر سوزاندن دماغش افتادم.
-دو داستان این کتاب،در طرحی دو پاره شکل گرفتهاند که در پارهای از طرح، شخصیت اصلی کودک و در پارهای دیگر، بزرگسال است که هر دو در جایگاه محرومان قرار دارند -ویژگیهای زبان گفتاری،جملههای ساده،کوتاه وگاه بریده بریده،به عالیترین فرم در این دو داستان دیده میشود.
ازاینرو،لحن شخصیتهای داستانی،با توجه با زاویه روایت و موضوع و صحنه داستانی،شکل میگیرد و مخاطب در این فرم ادبی،باشخصیتهای داستانی (نمونه:مجید و مراد در یک تیپ اجتماعی قرار دارند،اما فردیت آن دو کاملا متمایز از یکدیگر است)،نه تنها در قالب تیپ،بلکه با فردیت آنها نیز آشنا میشود.
مشخصات سبکی در آثار با درونمایه اخلاقی-تربیتی: مرادی کرمانی با انتخاب درونمایههای اخلاقی-تربیتی،برای داستانهای چکمه،مهمان مامان،مربای شیرین و لبخند انار و گزینش رفتارهای زبانی برای بیان پیامهای آشکار در این آثار،از زبان عاطفی خود در آثار پیشین،کمکم دور شده است و این فاصله،بیش از همه در دو اثر مربای شیرین و لبخند انار،دیده میشود.
نویسنده برای طرح این درونمایههای صریح،از زبان گفتاری دور شد و به زبان محتاطانه(در داستان چکمه)روی آورد و سرانجام،در لبخند انار به زبان رسمی عادی نزدیک شد که با زبان ادبی موجود در آثار اولیه،بسیار فاصله دارد."