خلاصه ماشینی:
"نظر به اینکه تخصصی شدن تحقیقات اینک گرایش اصلی تحقیقیاست،شاید بهترین راه بررسی تحقیقات جدید دربارۀ تاریخ مذهبی عصرصفوی این باشد که از میان موضوعات مورد مناظره در میان محققان غربی،&%06807JTKG068G% سه موضوع انتخاب شود.
او در کتاب خویش به نام ظل الله و امامغایب3این موضوع را از دیدگاه نظری وبر بررسی کرده و براساس آنمیگوید که دلیل انتخاب تشیع اثنی عشری از سوی شاه اسماعیل،ایجادیک کاریزمای جاری بود.
کالدر این نقطهنظرخویش را با شدتی بیشتر در مقالۀ: :narI divafaS ni noitadomoccA dna ycamitigeL iravazbaS-la rigaB dammahuM fo yroeht tsiruJ ehT (به تصویر صفحه مراجعه شود)طرحی از چهره علامه مجلسی در نشریۀ مؤسسه ایرانشناسی بریتانیا( SPIB )سال 1987 ارائه کرد.
ترنر معتقد است سرکوبی تصوفاز سوی مجلسی ریشه درباور درونی او داشت تاریخ اسلام در SAOS دانشگاه لندن بپردازم/7دیوید مورگان در مقالهایکه در آیندۀ نزدیک نشر خواهد یافت8،میگوید که اعلام تشیع اثنی عشریاز سوی شاه اسماعیل،کاملا درست بود.
او انتقادهایخود را با دقت بیان کرد و میخواست با این کار از ارتباط با غلو صوفیانه(به تصویر صفحه مراجعه شود)طرحی از چهره شاه اسماعیل اول صفوی «اندرو نیومن»استاد دانشگاه ادینبورگ،بهطور ضمنی در مورد شدت و نیرویی کهشاه اسماعیل براساس آن در پی استقرارتشیع اثنی عشری به عنوان مذهب رسمی بود،تردید میکند.
(اما حق تفسیرآن را نداشتند) در این زمینه،من در گروه سوم یعنی آن دسته از محققانی قرار میگیرمکه میکوشند تاریخ مذهبی عصر صفویه را با مقایسه گزارشهای مربوط درمنابع تاریخی فارسی با عقاید فقهایی که دیدگاههای خود را در متون مذهبیکه عمدتا به زبان عربی نوشته شده است،بررسی کنند."