خلاصه ماشینی:
"البته برخی از این ویژگیها را میتوان در شعر کودک نادیده گرفت،بهطور مثال پایان بند مصراعها که نیما سفارش میکند چندان مناسب شعر کودک به نظر نمیرسد،و برعکس حفظ زنجیرهء وزن به شیوهء شعر بحر طویلی، میتواند روابط آوایی کلام را تقویت کند و در نتیجه برای کودکان مناسبتر و گیراتر باشد.
اگر بخواهیم به گزینش آثار موفقی که تاکنون برای کودکان و نوجوانان ارائه شده است بپردازیم، نام بسیاری از کتابهای شعر و نیز نان بیشتر شاعران مطرح که برای شعر کودک میکوشند به میان خواهد آمد و این البته در حوصلهء این مقاله نمیگنجد.
کاج به لحاظ امکانات خود به گسترش شعر میپردازد،پس به پیری با گیسوان سید شباهت پیدا میکند که گویی به جای برگ،سوزنهایی به سپیدی عاج دارد: برگ آن کهنه درخت میشود سوزن عاج میبینم که به بهترین وجهی از کاج و امکانات آن استفاده شده و یک تصویر ساده از باریدن برف،تخیل شاعر را از مرز واقعیت گذرانده تا سرزمینهای دو اسطوره کشانده است.
برف میبارد بر بام بلند میزند نقرهء برف بر سپیدی لبخند همچنانکه در دیدرس شاعر،بیش از هر چیز کاج است که جلوه میکند و این کاج علاوه بر انبوهی برگها،انبوهی برف را نمایش میدهد، به اعتبار بلندی خود نیز محمل و محور اندیشه و تخیل شاعر واقع میشود.
در امتداد این حلقهء تخیلی،بام بلند نیز کوچکترین و مناسبترین عالم برای احساس و اندیشه و گسترش تخیل شاعر از جامعهء طبیعت به جامعهء انسانی است و شعر کودک و نوجوان به معماری کلام و ساختار و سامان هنری دقیقی نیازمند است."