خلاصه ماشینی:
"و در مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 232 بموجب حدیث شمارهء 2668 فاطمه از فاضلترین زنان جهان محسوب شده،و در حدیث ششم از فصل سوم صواعق ابن حجر چنین آمده که فاطمة سیدة نساء المؤمنین و اما صفات مشترک میان حضرت فاطمه و حضرت مریم،و لقب بتول برای هر دو؛آن نیز از عقاید مخصوص شیعه نیست،و بچند طریق از طرق اهل تسنن روایت شده،از جمله در اسعاف الراغبین شیخ محمد صبان مطبوع در حاشیهء نور الابصار شبلنجی ص 170 از نسائی روایت شده که:«انه(ص)قال:ان ابنتی فاطمة حوراء آدمیه،لم تحض و لم تطمث،و لذلک سمیت الزهراء ای الطاهرة،فانها لم تربها دم،لافی حیض و لا فی ولادة،و کانت تطهر فی ساعة الولادة فتصلی فلا یفوتها وقت.
ملاحظه میشود نقل روایت بکیفیتی که فتز نوشته(نقل جملهای از وسط یک روایت مفصل،و نسبت مضمون آنکه عقیدهای کفرآمیز از عقاید پارهای از غلات میباشد؛بعنوان یکی از اعتقادات،بشیعه،در حالیکه امام در همن روایت،دارندهء این عقیده را کافر و مهدور الدم دانسته، و از او بیزاری جسته است)جز برای بدبین کردن اذهان نسبت بشیعه، و موهون جلوه دادن عقاید آنان چیز دیگری نیست،بطوریکه از سیاق سخن و روش کتاب معلوم میشود،مؤلف در این کار تعمد داشته،زیرا نمیتوان تصور کرد که نویسندهای دقیق و پرکار که بصدها مأخذ عربی و فارسی و زبانهای دیگر رجوع کرده،و در هر مورد مطالب لازم را از آنها استخراج نموده،و برای بدست آوردن اعتقادات شیعه از زوایای کتابخانههای برلین کتاب علل الشرایع خطی را بدست آورده،و از تمام آن کتاب بچند خبر که بنظر او جالب میآمده استفاده کرده، چنین کسی از روی سهویا تصادف،این چند خبر بخصوص را ناقص یا تحریف شده در کتاب خود نوشته باشد."