خلاصه ماشینی:
"نظم یک تساهل و تسامح در تدوین متون درسی دانشگاهی (رودکی و منوچهری) تألیف دکتر اسماعیل حاکمی تهران-فروردین 1367 87 صفحه از انتشارات دانشگاه پیام نور حسن حاتمی کس یا کسانی که برای دانشجویان و محصلین و به هرجهت دیگر،دست به تألیف میزنند و کتاب درسی مینویسند،اگر بر کار و تألیف خود علم و اطلاع کافی و تسلط نداشته باشند،بدون شک حاصل کارشان مورد ایراد و سرزنش قرار خواهد گرفت و بضاعت علمی و شایستگیشان در کاری که به عهده گرفتهاند،مورد تردید واقع خواهد شد.
بنا به قول آقای همایونفرخ در دستور جامع صفحه 682:"کلمه"آن"گاهی که ضمیر(اشاره)یا حرف تعریف معین(و یا صفت اشاره)نیست،به نظر میآید که معنی مبهمی دارد که شبیه به اسم است و به جای/مال یا از/استعمال میشود و همیشه مضاف واقع میشود و معلوم نشد اصل آنچه بوده است-این کلمه در گفتگو کمتر استعمال شود و بیشتر در کتابت دیده میشود و معنی"چیز"از آن مفهوم میشود.
ذیل شماره 43 ص 25 در مورد کلمه"چونین"در بیت: با میچونین که سالخورده بود چند/جامه بکرده فراز پنجه خلقان نوشته است که چونین صفت است برای می،باید توجه داشت که"چونین"از دو کلمه:"چون"و"این"ساخته شده است"چون"حرف اضافه برای"می"که متمم است،و"این"صفت اشاره برای"می"میباشند.
" در ذیل شماره 8 ص 41 در معنی"یاقوت رمانی"نوشته است:"نوعی جواهر گرانبها،لعل" در ص 5247 معین در معنی همین کلمه میخوانیم:یاقوت زمانی،یاقوت سرخ شفاف را گویند یاقوت از احجار کریمه و از سنگهای معدنی است،این سنگ آلومین خالص است و ممکن است با مواد دیگر آغشته شود(از قبیل کرم،آهن،و غیره)و از الماس برای تراش آن استفاده میشود."