خلاصه ماشینی:
"نوشتههای بسیاری در این قلمرو نوشته شد ولی در تعداد اندکی از آنها دیدگاههای معنیدار و قابل ملاحظهای در مورد ماهیت فیلمها و نقش فیلم در جامعه وجود داشت(برای یافتن چنین مطالبی میتوان به آثار پیشتاز و تجربی دهههای اول،دوم و سوم قرن بیستم رجوع کرد)؛مطالب اندکی در مورد ارتباطات یافتههای گوناگون و معنیدار نوشته شده است،البته جاروی(0791)و تودور (4791 الف)دو استثنای قابل توجهاند؛و تنها با یک گروه از آثار معمولی سکوی پرتابی برای مطالعه و تحقیق بیشتر فراهم شد،همانند کار گوبک(9691)در زمینهء اقتصاد سینما.
همچنین،تاریخ آثار سینمایی طولانیتر و شگفتانگیزتر از دیگر اشکال فرهنگ رایج در میان مردم است و هنر بودن آنها را بیشتر میتوان احساس کرد و این در تقابل با آن واقعیت است که آفرینش هنری مسئلهء اصلی فیلمسازی نیست.
برخی از این تولیدات در زمینهء خاص خویش به آثاری کلاسیک مبدل شده است (مثل فیلم پشت صحنهء مربوط به مهاجمین صندوق گمشده31اثر استیون اسپیلبرگ)ولی اکثر آنها را میتوان به آسانی«کارهای تجاری بلند مدت»که به عنوان آثاری مستند شناخته شده است تلقی کرد(اوکانر،7891).
سرانجام-و معمولیترین نوع گسترش سینما در«میان رسانههای دیگر»بر طبق نظر بسیاری از منتقدان سینما-یک فیلم سینمایی است که در اواخر سالهای هشتاد تولید شده و مبتنی بر شخصیتی از یک تبلیغ تجاری تلویزیونی بود.
به همین دلیل آثار سینمایی مستلزم توجه جدی و بررسی جامع در همهء مراحل فرایند ارتباطات است و فقط از طریق دنبال کردن آثار سینمایی از جهت حقوق ابتکاری آنها در نفوذ به شرایط و فضای اجتماعی/فرهنگی/سیاسی و پیوند این مراحل به یکدیگر میتوان شیوهء تأثیر فیلمهای سینمایی بر زندگی ما و میزان تأثیر آنها را بر ما به عنوان فرد و جامعه فهمید."