خلاصه ماشینی:
"یساولی در این کتاب که در برگیرنده پیش گفتار و مقدمه و 39 عنوان کلی است مخاطب خود را از مسائل فرش بافی،مواد اولیه،روش اجرای کار قالی بافی، شیوههای بافت،مناطق مهم و مختلف قالی بافی ایران، نقوش فرشهای مختلف ایران،شیوههای اجرای نقوش ذهنی بافی،بازارهای جهانی و غیره آشنا میکند و در هر بخش با ارائه تصاویر رنگی و سیاه و سفید و طرحهای گوناگون اطلاعات سودمندی ارائه میدهد که برای علاقمندان و نا آشنایان به مسائل فرش ایران راهگشاست.
-نویسنده گاهی موارد در اثر عدم دقت دچار تناقض گویی شده است،به عنوان مثال(ص 47) کشیدگی و محکم کوبیدن پودها را در شیوه لعل بافت و انسجام آنها را در این شیوه توضیح میدهد و در این شیوه از کاربرد دو پود ضخیم و نازک یاد میکند و اضافه میکند که در حالت تخت باف تنها از یک پود نازک استفاده میشود و عدم کشیدگی مناسب پود و کوبیدن آرام آن را سبب عدم فشردگی میداند(ص 48 پاراگراف سوم)،در حالی که در ذیل عنوان رفو به طریقه خواب مشهد،فرشهای«درخش»را نرم و انعطاف پذیر و از شیوه لول باف که بیشتر به واسطه نازکی پود و نخوردن دفتین میداند(ص 81،سطر 21 و 22)و باز در ذیل عنوان«درخش»میداند(ص 283)و این حاکی از آن است که نویسنده به دلیل گستردگی کار و اختصار گویی در موضوعات کتاب و عدم فصل بندی و طبقه بندی مناسب عنوانها دقت و فرصت کافی در تجزیه و تحلیل دادهها و مطالب گردآوری شده نداشته است،چرا که در یک جا لول بافت را محکم و دو پود(یک ضخیم و یک نازک).
-عدم رعایت فهرست بندی مناسب و نظم منقطی و سلامت نگارش،به عنوان مثال در ابتدا لازم بود تار، چله و پود و خامه یا کرک تعریف میشد و سپس به شیوههای برپایی دار با چله کشی و غیره پرداخت میشد (صص 36 تا 39 تا 41)و همچنین در جایی(ص 39) اختلاط و تسری فرش ترک باف و فارس باف به مناطق یکدیگر و رواج فرهنگ دو شیوه بافت به اکثر مناطق را بیان میکند و این قولی است که جملگی برآنند."