خلاصه ماشینی:
"علامه مجلسی (ره) در کتاب بحارالانوار تحت عنوان « تالیف القرآن و انه علی غیر ما انزل » مواردی از آیات قرآن موجود را ذکر می کند که از نظر ترتیب بر خلاف ترتیب نزول آن می باشد از باب مثال می توان به دو مورد اشاره کرد: 7-1- راجع به عده ی وفات که در زمان جاهلیت به مدت یکسال بوده است، خداوند متعال ابتدا این مدت را در ضمن آیه کریمه: « و الذین یتوفون منکم و یذرون ازواجا وصیه لازواجهم متاعا الی الحول غیر اخراج فان خرجن فلا جناح علیکم فی ما فعلن فی انفسهن من معروف والله عزیز الحکیم »[34] آنان که از شما می میرند و زنانی بجای می گزارند، وصیتی است برای زنان آنها بهرحال تا یکسال بدون بیرون راندن، اگر بیرون شدند در آنچه آنان درباره خود – طبق متعارف – انجام دادند باکی بر شما نیست و خداوند عزیز و حکیم است.
[37] این قضیه هم نشان می دهد که ترتیب قرآن کنونی نزول قرآن تفاوت دارد و پس از ذکر این نکته می توان ویژگی های مصحف امیر المومنین (ع) را که در سایر مصاحف صحابه وجود نداشت – چنین برشمرد: اولا: ترتیب دقیق آیات و سوره ها بر طبق ترتیب نزول آن بوده است، یعنی مکی قبل از مدنی آمده و مراحل تاریخی نزول آیات معلوم بوده و بدین لحاظ جریان تشریح و احکام مخصوصا مساله ناسخ و منسوخ در قرآن به سهولت بدست می آمده است و فرمایش ابن سیرین که گفت: ( علی (ع) در مصحف خودش ناسخ و منسوخ را نوشته بود من در تکاپوی آن برآمدم و در این باره به مدینه نامه نوشتم ولی چیزی دستگیرم نشد."