خلاصه ماشینی:
"با همة آنچه گفته شد، قرآن معجزه ی متفاوت با دیگر معجزه ها است، که به برخی از این تفاوتها و ویژگیها اشاره می نمایم: 4-1- قرآن، معجزه ی دیدنی، خواندنی و شنیدنی تمامی معجزات پیامبران پیشین، از نوع دیدنی، مادی و محسوس بوده است، همانند، ناقه صالح (ع)، عصای موسی(ع) و زنده نمودن مردگان توسط حضرت عیسی(ع)، که این صحنه های اعجاز آمیز پیامبران الهی را تنها عده ای می دیدند، اما قرآن کریم، به عنوان معجزة پیامبر اسلام(ص) اعجازی است دیدنی، خواندنی و شنیدنی.
4- 6- قرآن، معجزة هدایتگر معجزات پیامبران دیگر، تنها برای اثبات حقانیت ادعای پیامبری آنان بوده است و هیچ گونه جنبه هدایتگری دیگری نداشته است، اما قرآن کریم، علاوه بر این که سندی زنده بر حقانیت رسالت پیامبر اعظم(ص) می باشد، جنبه هدایتگری و تربیتی آن نیز دارای اهمیت و قابل توجه است، این کتاب آسمانی، با روح و روان انسانها سر و کار دارد، افکار انسانها را با بهترین و عالی ترین اندیشه های الهی تغذیه می نماید و به حق می توان قرآن کریم را کتاب هدایتگر و فرهنگ آفرین به حساب آورد.
»[35] مرحوم شیخ طوسی، ذیل آیه 23 از سوره ی بقره، تحدی به مثل را این گونه بیان داشته است: « وقوله: " مثله " أراد به ما یقاربه فی الفصاحة ونظمه وحسن توصیفه وتألیفه لیعلم أنه إذا عجزوا عنه ولم یتمکنوا منه أنه من فعل الله تعالی جعله تصدیقا لنبیه»[36] مراد آیه از تحدی به مثل، در بعد فصاحت و نظم آیات و انسجام و هماهنگی آنهاست و کسی قادر نخواهد بود مانند آن را بیاورد و خواهد دریافت که این قرآن کتاب خداست و تصدیق کننده رسالت پیامبر خدا(ص)."