چکیده:
سخن دربارۀ نفس و بدن همواره مبحثی پراهمیت بوده است. مهمترین مساله در این زمینه، چگونگی رابطۀ نفس، به مثابۀ وجودی مجرد، با بدن، به مثابۀ وجودی مادی، است. اندیشمندان مختلفی به انگیزۀ حلّ این مساله، نظریاتی ارائه کردهاند. در مقالۀ حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی نگاشته شده است، به نظریۀ اینهمانی- به مثابۀ یکی از مهمترین نظریات در فلسفۀ ذهن- و دیدگاه ملاصدرا- از برجستهترین فیلسوفان مسلمان- پرداختهایم. رهاورد پژوهش این است که بین این دو نظریه اشتراکاتی از جمله نفی دوگانهانگاری جوهری و نفی ترکیب موجودی مجرد با موجودی مادی و افتراقاتی از جمله قبول یا عدم قبول وجود «نفس»، قبول یا عدم قبول تجرد نفس، اینهمان بودن یا نبودن (اعم از اینهمانی نوعی یا مصداقی) هر کدام از پدیدههای بدنی و ذهنی، بازگشت (تقلیل/ تحویل پذیری) یا عدم بازگشت (تقلیل/ تحویلناپذیری) پدیدههای ذهنی به پدیدههای فیزیکی، نفی یا قبول علیت ذهنی، وجود دارد.
Talking about soul and body has always been an important topic. The most important issue in this context is how the soul, as a single existence, relates to the body, as a material existence. Various thinkers have proposed theories to solve this problem. In the present article, which is written with a descriptive-analytical method, we have discussed the theory of identity - as one of the most important theories in the philosophy of mind - and the view of Mulla Sadra - one of the most prominent Muslim philosophers. The conclusion of the research is that there are commonalities between these two theories, including the negation of essential dualism and the negation of the combination of a single entity with a material entity and differences, including the acceptance or non-acceptance of the existence of "self", the acceptance or non-acceptance of the singleness of the self, whether it is the same or not (including There is the sameness (a type or example) of each of the physical and mental phenomena, the return (reducibility/deliverability) or non-return (reduction/indeliverability) of mental phenomena to physical phenomena, negation or acceptance of mental causality.