چکیده:
انتقال ارزشها و هنجارهای اجتماعی طی فرایندی روی میدهد که اصطلاحا «جامعه پذیری» نامیده
می شود. اگرچه جامعه پذیری در مراحل مختلف خود از روند متفاوتی برخوردار است، اما دائمی استت.
مهمترین کارکرد جامعه پذیری، حاکمیت ارزشها بر کنشهای اجتماعی اعضای جامعه است. ارزش هتا ی
هر جامعهای از طریق فرایند جامعه پذیری، حفظ و ارتقاء مییابد. نهادهای متولی امر جامعه پذیری طیفتی
را از خانواده، مدرسه، دانشگاه، رسانه و... را شامل میشود که هر یک در امر جامعه پذیری به ایفای کتار
ویژه خود میپردازند. با عنایت به تجربه موفق جامعه پذیری ارزشهای انقلاب اسلامی در ایران استلامی
و نیز بروز برخی چالشها در دهههای اخیر در جهت آسیب رسانی به این رونتد، ناشتی از برختی ستوء
تفاهمها، هجمه تبلیغاتی دشمنان، سوء عملکردها و سوء کارکردهتا، کته تتداو آن متی توانت د منجتر بته
بی ثباتیهای اجتماعی و سیاسی گردد؛ در این مقاله با تمرکز بر نقش و کارکرد جامعه پذیری، تلاش شتده
الگوی سنجش جامعه پذیر نمودن ارزشهای انقلاب استلامی، در «: است پاسخ سوال اصلی مبنی بر اینکه
با روش توصیفی تحلیلی پاستخ داده شتود. بتر -»؟ ارتقاء ثبات اجتماعی سیاسی چگونه قابل تبیین است
اساس الگوی پیشنهادی، برای سنجش جامعه پذیری سیاسی) در اینجا ارزش هتا ی استلامی (، لاز استت
حداقل سه سطح هنجارها، ستاختارها و رفتارهتای اجتمتاعی در جهتت پتن هتد عملیتاتی حفتظ و
نگهداری الگو، دستیابی به هد، تطبیق یا ستازواری، یکپتارچگی و گمتارش سیاستی؛ متورد پیمتایش
قرار گیرد.
خلاصه ماشینی:
از آنجا که بدون اتکا به جامعه پذيري ، امکان تحقـق هـيچ يـک از طـرح هـاي ملـي و بـه ويـژه راهبردهاي اساسي همه جانبه و نيازمند عزم ملي، نخواهد بـود، مسـئله تحقيـق آن اسـت کـه رونـد جامعه پذيري ارزش هاي انقلاب اسلامي در جامعه ايران در مواردي دچار اختلال شده و تـداوم آن ١٠٤ سال شانزدهم | شماره شصت و يکم | زمستان ١٤٠٢ ميتواند منجر به بحران اجتماعي شدن و تحت الشعاع قرار گرفتن ثبـات نظـام اجتمـاعي و سياسـي گردد.
(سليمي ، ١٣٨٥: ٤٥٦) بخش اول - جامعه پذيري و ثبات اجتماعي سياسي جامعه پذيري سياسي از اوان زندگي به تدريج شکل گرفته و در مرحله نوجـواني و جـواني بـه شکل کامل خود نزديک شده که در اين ميان ، جوانان و نـوع جامعـه پـذيري آنهـا نسـبت بـه نظـام سياسي از اولويت و اهميت ويژه اي برخوردار ميشود چرا که جامعـه پـذيري سياسـي آنهـا در ايـن ١٠٨ سال شانزدهم | شماره شصت و يکم | زمستان ١٤٠٢ مرحله از نوعي آگاهي برخوردارميباشد و اين رونـد ممکـن اسـت در سراسـر زنـدگي يـک فـرد نسبت به نظام سياسي خويش ، تداوم يابد.
از ديـد پـاي جامعه پذيري سياسي فرايندي سه مرحله اي است کـه از جامعـه پـذيري عمـومي يـا پايـه از ابتـداي زندگي فرد آغاز شده و به فرايند سياسي مي رسد(بشـيريه ، ١٣٨٢: ٣٨٤) بـر اسـاس نظريـه پـاي در يک جامعه ؛ گمارش پويا بين اين سه فرايند درجه بالايي از پيوستگي و تداوم وجود دارد، به طوري نشريات علمي دانشگاه جامع امام حسين (عليه السلام ) ١١٩ که هر يک ديگري را تقويت مي کند.