چکیده:
مطالعه تزیینات وابسته به معماری در بناهای عام المنفعه، علاوه بر شناخت ویژگیهای هنری این بناها، بیانگر علایق بانیان و مردم عادی جامعه است. یکی از این بناهای عام المنفعه، حمامها هستند که از آغاز در فرهنگ ایرانی از جایگاه خاصی برخوردار بوده و پس از ورود اسلام به ایران نیز از مهمترین بناهای شهری محسوب میشدند. دلیل این توجه خاص، قداست آب و اهمیت مراسم شست وشو در ایران است که از سابقه طولانی برخوردار است. بسیاری از این حمامها در قدیم به صورت عمومی و با همت خیرین و والیان محلی ساخته شدهاند. شهر سنندج در قدیم جزو پاکترین شهرهای ایران و تفریحگاهی مناسب برای اشراف و اعیان حکومتی بوده است؛ وسعت کم این شهر و تعداد بالای حمامها در سطح شهر خود گواهی برای اثبات این مدعاست. پژوهش حاضر، براساس روش توصیفی-تحلیلی و رویکرد تاریخی و مقایسهای بوده و روش کار در این پژوهش به صورت میدانی و کتابخانهای است. پرسشهای پژوهش عبارتنداز: 1. حمامهای خصوصی و عمومی در دوره قاجار کدام اند و بانیان آنها چه کسانی بودند؟ 2- چه نوع تزییناتی در حمامهای دوره قاجار موردتوجه بوده است؟ 3- چه نقوشی در معماری حمامهای (عمومی و حکومتی)، موردتوجه و اجرا شدهاند؟ برمبنای پرسشهای پژوهش، اهداف اصلی پژوهش حاضر نیز شامل بررسی حمامهای عمومی و حکومتی شاخص دوره قاجار و تزیینات مهم در حمامهای این دوره پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان میدهند که بخش عمده تزیینات در قسمت بینه، سربینه و گرمخانه و خزینه در آرایههای تزیینی هم چون: آهک بری، کاشی کاری و نقاشیهای دیواری اجرا شدهاند. نقوش تزیینی دربرگیرنده نگارههایی مانند: نقوش حیوانی، گیاهی، پرندگان، هندسی، ابزارآلات، اجرام سماوی بوده که در انواع حمامهای خصوصی، عمومی و حکومتی نمود یافته است. نقشهای گیاهی و اجرام سماوی دربرگیرنده اسلیمیهایی هستند که نشان از کثرت در وحدت و وحدت در کثرث دارد. نقوش حیوانی شامل نقشهای شیر، اژدها، پرندگان، بز، عقاب، طاووس، مار پیام رسان پیروزی حق بر باطل و نشانگر عدالت است؛ لذا معنا و مفهوم نمادین این نقوش دارای اشتراکاتی است که در تمام حمامهای این دوره قابل مشاهده است.
Studying architectural decorations in public buildings leads to identifying the artistic
features of the buildings and also representing the interests of their builders and ordinary
people. Bathhouses are public buildings with special importance In Persian culture.
They were also among the most important urban buildings after the Islamization of
Iran. The reason for such special attention is the sanctity of water and the significance
of washing ceremonies among Persians. Sanandaj city had been traditionally one of the
cleanest cities in Iran and a proper resort for nobles and government officials. This study
uses a descriptive-analytical method and adopts a historical and comparative approach.
The data was gathered using field and library research methods. The research questions
are 1) what were public and governmental bathhouses during the Qajar dynasty and who
were their builders? 2) What kind of decorations were mostly used in these bathhouses?
3) What architectural motifs were used in these bathhouses? The main objective of the
current study includes studying prominent public and governmental bathhouses ad their
decorations during the Qajar dynasty. The results indicated that a large portion of the
decorations for changerooms, washrooms, and rinse rooms are composed of ornamental
elements, such as lime work, tiling, and wall paintings. The decorative motifs include
pictures of animals, plants, geometrical shapes, tools, and celestial bodies. Plant and
celestial motifs are composed of arabesques indicating plurality in unity and unity in
plurality. Animal motifs include lions, dragons, birds, goats, eagles, peacocks, and
snakes, indicating the victory of right over wrong and a sign of justice. Therefore, the
symbolic meaning of these motifs is common for all bathhouses during the era.