چکیده:
مسجد جمعه اردبیل روی یک تپه باستانی که در قرون گذشته گورستان شهر بوده، قرار گرفته است. تمامی منابع مکتوب و شواهد باستان شناسی بیان میدارد که این مسجد ابداعات هنری و معماری از قرون اولیه اسلامی تا دوره قاجار را در خود گرد آورده است. بازماندههای امروزی بنا در شمال شرقی شهر اردبیل قرار گرفته و با توجه به اقداماتی در جهت حفظ بنا، هنوز هم استواری خود را حفظ کرده است. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی ویژگیهای ساختاری و کالبدی و تزیینی بنا در ادوار مختلف تاریخی است. پژوهش حاضر درصدد پاسخ گویی به پرسشهای پیش روست؛ چه تغییراتی در ساختار فضایی و کالبدی مسجد از آغاز پیدایش تا دوره معاصر صورت گرفته است؟ و از نظر نقشه و شواهد باستان شناختی مسجد جمعه با کدام بناها قابل مقایسه است؟ روش پژوهش به کار گرفته شده، تفسیری-تاریخی و تحلیلی است. ضمن این که مستندنگاری و مطالعات تطبیقی نیز مبنای کار قرار گرفته است. ابزار گردآوری دادهها به صورت کتابخانهای و میدانی است. براساس نتایج پژوهش و با توجه به روایتها و نوشتههای محققان و نتایج کاوشهای باستان شناختی، میتوان استنباط کرد که بنای اولیه آن به صدر اسلام برمی گردد که در طی ادوار مختلف، چندین بار ویران و مجددا بازسازی شده است و دارای عناصر معماری دیلمی، سلجوقی، ایلخانی، قاجاری و دوره معاصر است. سازه پابرجای کنونی مسجد جمعه، بدون هیچ شک و شبههای مهر معماری سلجوقی را بر خود دارد، ولی فضاآراییهای داخلی این بنا در تضاد با نمای آن است. این بنا ازلحاظ ساختارهای معماری دارای ترکیب چهار تاق با ایوان بوده که شباهت زیادی با بناهای زمان سلجوقی مانند، جامع برسیان و جامع ارومیه دارد؛ همچنین ستونهای شناسایی شده در شبستان بنا، همانندی آشکاری با مسجد تاریخانه دامغان و جامع نایین دارد.
Ardebil’s Jomeh Mosque is located on an ancient beat that has been the city’s cemetery
for centuries. All written sources and archaeological evidence state that the mosque has
gathered artistic and architectural innovations from the early Islamic centuries to the Qajar
era. Today’s remnants of the building are located in the northeast of Ardabil city and due
to measures to preserve the building, it still maintains its firmness. The main purpose of
this research is to identify the structural, physical and decorative characteristics of the
building in different historical periods. The present study seeks to answer the following
questions. What changes have been made to the spatial structure and structure of the
mosque from the beginning of its emergence to the contemporary period? And in terms
of map and archaeological evidence, which buildings are comparable to the Jomeh
mosque? The research method is interpretive- historical and analytical. In addition,
documentation and comparative studies have been the basis of the work. The data
collection tool is library and field. Based on the results of the research and according
to the narratives and writings of researchers and the results of archaeological studies, it
can be concluded that its original building dates back to the early Days of Islam, which
has been destroyed and rebuilt several times during different periods and has elements
of Deilami, Seljuk, Ilkhanid and Qajar architecture and contemporary era. The current
persistence of the Jomeh Mosque has Seljuk architecture, but the interior and decorative
arrays of the building are in contrast to its facade. In terms of architectural structures,
this building has a combination of four arches with porch, which is very similar to
seljuk-like, comprehensive and comprehensive buildings of Uremia. Also, the pillar
discovered in The Nave have a clear similarity with the historical mosque of Damghan
and Jomeh Nain.