چکیده:
علمای مذاهب اسلامی (برخلاف ابن تیمیه و سایر سلفیان)، بر عدم حرمت بنای بر قبور اجماع دارند؛ البته برخی آن را مکروه و در مواردی (مثل بنا برای فخرفروشی)، حرام میدانند. مجوّزین برای اثبات نظر خود، به ادله ای تمسک کرده اند که یکی از آنها، آیه(لَنتّخذنّ علیهم مسجداً) می باشد؛ در مقابل، سلفیان این عمل را حرام و ذریعه به سوی شرک معرّفی کرده و هدم بنای بر قبور را واجب می دانند. آنها دلالت این آیه را رد و اشکالاتی بر آن وارد کرده اند؛ مثلا می گویند: این حکم در ادیان گذشته بوده و نمی توان آن را برای مسلمین ثابت دانست؛ برخی دیگر نیز با استناد به روایات نهی از بنای بر قبور گفته اند: کسانی که در آیه، قصد ساخت مسجد بر قبر اصحاب کهف را داشتند، از مشرکین بودند نه مومنین! لکن با تدبّر در مفاد آیه (لَنتّخذنّ علیهم مسجداً) و روایاتی که در این زمینه وارد شده، روشن می گردد، گروهی که قصد ساخت مسجد را داشتند از مومنین بودند و این کار را نیز انجام دادند؛ همچنین با تدبّر در روایات ناهیه روشن می شود که این نهی، به جهت پرستش صاحبان قبور توسّط مشرکین بوده و با جواز بنای بر قبور اولیا به جهت عبادت خداوند، منافاتی ندارند.
Majority of Islamic scholars except Ibn Taymiyyah and other Salafies maintain that setting up grave on the tomb is permissible. Although some scholars believe that if the intension behind this act be flaunting, it is haram. Those allowing this act argue that the verse "We will set up a place of worship over them." is a good proof. On the other hand, those believing in forbidding this act maintain that building grave will lead to associationism and conclude that we must destroy the graves. They doubt on the interpretation of the above-mentioned verse and say this ritual was for the previous nations and the Muslims are not allowed to do this. And some Wahhabi also believe that those wanting to build mosque on the grave of companions of the cave were the pagans not the Muslims. But, if we have a careful study, we will know that those wanting to establish mosque were the Muslims and not the pagans. And also, if we study the narrations forbidding this act, it will be cleared that this prohibition was for the worshipping of the dead by the pagans and there is no contradiction in building the monument for worshipping the God.
خلاصه ماشینی:
آنها دلالت این آیه را رد و اشکالاتی بر آن وارد کرده اند؛ مثلا میگویند: این حکم در ادیان گذشته بوده و نمیتوان آن را برای مسلمین ثابت دانست ؛ برخی دیگر نیز با استناد به روایات نهـی از بنای بر قبور گفته اند: کسانیکه در آیه ، قصد ساخت مسجد بـر قبـر اصـحاب کهـف را داشتند، از مشرکین بودند نه مومنین !
)؛١ اما ساخت بنا و مسجد بر قبـور، ِِِ ِِ ِِ در مورد مطلق انسان ها صحیح نیست ؛ لکن قبـور أولیـا از ایـن قاعـده اسـتثناء شـده انـد و شاهد این مطلب آیه (وکَذَلکََأْعَثْرَناََعَلْیهمَْلَیعَلُمواَأنَََّوْعَدَالَّله َ َحٌّق َ َوأَنََّالَّساَعةَََلاََرْیبََفیهاَ َ َ َ ِِِ ِ ِ َ إذََْیتَناَزُعونَََبْینُهمَْأَْمَرُهمََْفَقاُلواَاْبُنواََعَلْیهمَُْبْنَیاًناََرُّبُهمَْأْعَلمَُبهمََْقاَل َاَّلذینَََغَلُبواََعَلـی َأَْمـرهمَْ ِ ِ ِ ِ ِِ ِ َلَنَّتخذَنَََّعلَْیهمََْمسْجًدا)،٢ میباشد؛ با این حال ، وّهابیان به تبعیت از ابن تیمیه و در بدعتی ِ ِِ شوم ، بنای بر قبور اولیا را حرام و ذریعه به سوی شرک دانسته و نسبت به هدم ایـن امـاکن (به بهانه مبارزه با امر حرام و شرکآلود) اقدام میکنند.
شهید أّول : ایشان در کتاب ذکری الشیعه فی أحکام الشریعة میگوید: صدوق روایتـی نقل کرده است که پیامبر میفرماید: قبـر مـرا قبلـه و مسـجد قـرار ندهیـد؛ چراکـه خداوند یهود را به سبب اینکه قبور انبیای خود را مسجد قرار میدادند، لعنت کـرده اسـت .