چکیده:
نشانه شناسی علمی است که به مطالعه انواع نشانه ها، نظامهای نشانه ای و ارتباطات آنها با یکدیگر به مثابه متن میپردازد. در نشانه شناسی لایه ای با بررسی ارتباط بین نظامهای نشانه ای تلاش برای خوانش معنا است. در این مقاله قصد بر این است تا از زاویه ای نشانه شناسانه به خوانش بررسی دلالتهای ضمنی در فیلم مرثیه برف یا «شیوه نی به فر» از منظر نشانه شناسی لایه ای پرداخته شود. بدین ترتیب سکانسهایی از این فیلم برای بررسی نشانه شناختی انتخاب شدند. در این پژوهش سکانس های انتخابی نما به نما به لحاظ جنس رمزگانها بررسی میشوند تا به سوالهای اصلی پژوهش پاسخ داده شود. بررسی آماری این پژوهش حاکی از آن است که رمزگانهای پوشاک، فضاسازی، گریم و لهجه در نشاندارسازی متن سینمایی نقش عمدهای ایفا میکند و غالباً رمزگانهای فنی سینما عامل نشاندار شدن متن به لحاظ فرهنگی نیست. قابل ذکر است که رمزگانهای مذکور در تیپسازی شخصیتی نقش فعالی دارند و در جهت تایید دیگر این پژوهش، میتوان گفت رمزگانهای فضاسازی، حالت چهره، سطح معناشناختی، پوشاک و موسیقی در ایجاد دلالتهای ضمنی نقش عمده ای ایفا میکنند.
Semiotics is a science which studies signs and sign systems as text. Stratification semiotics tries to survey the relation between sign layers in conveying message. This paper tries to study on connotative signification in “Snow Jeremiad” Movie in the frame work of the stratification semiotics that selected the sequences in this film for study of semiotics. In this study, part to part of the selected sequences evaluated in terms of sex codes that answer to the main question of this research. The manifested statistic result is eloquent that codes of costumes, spacing, make-up, and accents would culturally mark in cinematic text and the technical cinematic codes effectively would mark the text culture wise. A personality type plays an active role in the above-mentioned codes; furthermore, above-mentioned codes as well as music codes play in shaping connotation. The writer's aim has been to review connotation and Personality types.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله قصد بر اين است تا از زاويه اي نشانه شناسانه به خوانش بررسي دلالت هاي ضمني در فيلم مرثيه برف يا «شيوه ني به فر» از منظر نشانه شناسي لايه اي پرداخته شود.
واژههاي کليدي: متن سينمايي، رمزگان، نشانه شناسي لايه اي، تيپ شخصيتي، دلالت ضمني ١- مقدمه طي دهه اخير فضاي اجتماعي - فرهنگي جامعه ايراني در معرض تحولات بسيار عميقي قرار گرفته است تا اندازهاي که جريانهاي مهم فکري جامعه ايراني به اين نتيجه رسيدهاند که جامعه امروز ما در حال گذراندن دگرگونيهاي بنيادين است (آزاد ارمکي، ١٣٨٨ : ٥٠ ).
«مرثيه برف» حکايت مضموني عاشقانه در فضاي بومي با هدف معرفي جلوههايي از فرهنگ و هنر و عرفان مردم کردستان است ، اما اين نشانه هاي فرهنگي و ديني و قومي آنچنان در پيچ و خم و اوج و فرودهاي داستان تنيده شدهاند و از نظر اجرا نيز طبق اصول کلاسيک صورت پذيرفته اند که به هيچ وجه به انسجام و يکدستي ساختار فيلم ضربه نميزند.
به نظر او نشانه هاي تصويري تنها به سينما تعلق ندارند، بلکه به دنياي «خاطره و رويا» نيز مرتبط ميشوند، يعني از نشانه هايي که در هنرهاي نقاشي و عکاسي به کار ميروند متمايزند (پازوليني، ١٩٨٩: ١٦ به نقل از احمدي، ١٣٧١: ١٦٧) امبرتو اکو١(١٩٧٦) اومبرتو اکو بر اين باور است که در نشانه شناسي نه از «نشانه ها» بلکه از نقش نشانه اي بايد سخن به ميان آورد.