چکیده:
بیان مسئله: نقاشی کودک زیرمجموعهای از هنرکودک و فعالیتی در جهت بهبود تفکر و خلاقیت او است. ذوق محوری این نوع از فعالیت که همواره با بازیهایکودکانه همراه بوده، هنربودگی این فعالیت را با چالش مواجه ساخته است. ضمن در نظر گرفتن چالش یاد شده، در این راستا ضرورت دارد تا این موضوع موردکندوکاو آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از «نظریۀ رشد» ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیتهای خلاقۀ آنان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟هدف: از همین منظر و از آن جهت که ممکن است فعالیتهای ذوقی و خلاقۀ کودکان در نقاشی با آموزش نادرست در معرض آسیبهای آموزشی قرار گیرد، با هدف جلوگیری ازآسیبهای احتمالی، یکی از نظریات مؤثر بر رشد و رسش کودکان، شاخص ارزیابی این فعالیت آموزشی میشود تا شاهد بهرهبرداری مطلوبی در این زمینه باشیم.روش پژوهش: پژوهش حاضر برمبنای تحقیقات بنیادین نظری و از نوع توصیفی-تحلیلی است و درگروه پژوهشهای کیفی قرار میگیرد دراین مقاله با استفاده از منابع کتابخانهای و تجربیات کارگاهی بهبررسی میزان فعالیت مربی در آموزش نقاشی پرداخته میشود و پس از تحلیل و ارائۀ ۳۳ نمونه نقاشی که از میان بیش از سه هزار اثر انتخاب شدهاند، راهکار آموزشی مناسب پیشنهاد خواهد شد.یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد کودکانی که با توجه به نظریۀ یاد شده با میانجیگری و آموزش صحیح والدین و مربیان در آموزش نقاشی مواجه شدهاند، در یک فرآیند اجتماعی و همسو با روند طبیعی رشد، آثاری فراتر از سطح فعلی خودشان ارائه دادهاند.
Problem Definition:
The child's painting is a subset of his various activities in children's art. The central taste of this type of activity, which has always been associated with children's games, has challenged the artistry of this activity. While considering the mentioned challenge, painting is an activity aimed at improving children's thinking and creativity, and in this regard, it is necessary to be studied educationally. Therefore, in the present study, an attempt is made to use Vygotsky's «theory of development» to answer the question of «How to teach drawing to children so that their creative activities are not harmed in the natural path of development» ?
Objective
From the above-mentioned point of view, children's tasteful and creative activities in painting may be exposed to educational damages with incorrect training. Having the aim of preventing possible damages, one of the effective theories on the development and achievement of children is the evaluation index of this educational activity to witness favorable exploitation in this field.
Research Method
The present study is based on fundamental theoretical research (Vygotsky's socio-cultural theory of «Zone of Proximal Development») and is of a descriptive-analytical type. The research is included in the group of qualitative investigations. The painting will be taught, and after analyzing and presenting 33 painting samples selected from over three thousand works, a suitable educational solution will be suggested.
Results
The findings of this research show that children who, according to the mentioned theory, have faced the mediation and proper training of parents and trainers in teaching painting. Accordingly, they have presented painting works beyond their current level in a social process in line with the natural process of development.
خلاصه ماشینی:
ضمن در نظر گرفتن چالش یاد شده ، در این راستا ضرورت دارد تا این موضوع موردکندوکاو آموزشی قرار گیرد؛ بنابراین در پژوهش حاضر سعی بر آن است تا با استفاده از «نظریۀ رشد» ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیت های خلاقۀ آنان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟ هدف : از همین منظر و از آن جهت که ممکن است فعالیت های ذوقی و خلاقۀ کودکان در نقاشی با آموزش نادرست در معرض آسیب های آموزشی قرار گیرد، با هدف جلوگیری ازآسیب های احتمالی، یکی از نظریات مؤثر بر رشد و رسش کودکان ، شاخص ارزیابی این فعالیت آموزشی میشود تا شاهد بهره برداری مطلوبی در این زمینه باشیم .
بنابراین چنانکه گفته شد، در پژوهش حاضر، سعی بر این است تا با استفاده از نظریۀ رشد ویگوتسکی به این پرسش پاسخ داده شود که چگونه نقاشی را به کودکان آموزش دهیم تا فعالیت های خلاقۀ کودکان در مسیر طبیعی رشد آسیب نبیند؟ به عبارتی، این پژوهش قصد دارد حد و مرز، هدایت یا دخالت در کار کودکان را برای مربیان ، دست اندرکاران و یاریگرانی را که مستقیم یا غیرمستقیم در حوزة آموزش نقاشی با آنان ارتباط برقرار میکنند، از نگاه و نظریۀ اجتماعی- فرهنگی منطقۀ مجاور یا تقریبی رشد ویگوتسکی تبیین کند.