چکیده:
در این تحقیق با توجه به منابع اسلامی، قرآن و حدیث اهلبیت (ع) و نظرات فقها، بر اساس روش تحلیلی توصیفی، مستندات عام جرمانگاری جرایم اقتصادی بررسی شدهاند. این مستندات به گونهیاند که خاص یک جرم اقتصادی نیستند، بلکه هر کدام از این مستندات اکثر جرایم اقتصادی را در برمیگیرد و در مجموع اگر جرم اقتصادی در قالب یکی از اینها قرار نگیرد، از نظر اسلامی حرام نخواهد بود. این مستندات حرمت اکل مال به باطل بهعنوان مهمترین دلیل، حرمت اسراف و تبذیر، قاعده لاضرر و حرمت اضرار به غیر (که ظاهراً شامل همه جرایم اقتصادی میشود، زیرا در همه آنها اضرار به جامعه وجود دارد، مگر اینکه در مصداق بودن شان اشکال وجود داشته باشد)، حرمت سحت، مخصوصاً در حوزه تولید و توزیع، لزوم عدل و قسط در تمام مراحل و سطوح، حرمت اعانه بر اثم را شامل میشود و اگر فعالیت ناروای اقتصادی ذیل هیچ یک از عناوین ذکرشده قرار نگرفت حاکم اسلامی براساس حکم ثانوی میتواند آن را ممنوع کند.
In this research, according to Islamic sources, Quran and Hadith of Ahl al-Bayt (AS) and opinions of jurists, based on descriptive analytical method, the general documents of criminalization of economic crimes have been examined. These documents are such that they are not specific to an economic crime, but each of these documents includes most of the economic crimes, and in general, if the economic crime is not included in one of these, it will not be forbidden from the Islamic point of view. These documents are the sanctity of wealth over falsehood as the most important reason, the sanctity of extravagance and extravagance, the rule of harmlessness and the sanctity of harming others (which apparently includes all economic crimes, because in all of them there is harm to the society, unless there are problems in their existence has), the sanctity of health, especially in the field of production and distribution, the necessity of justice and installments at all stages and levels, includes the sanctity of charity and if the illegal economic activity is not included under any of the mentioned headings, the Islamic ruler can, based on the secondary ruling, ban it