چکیده:
بر اساس اندیشههای افلاطون دربارة دمیورژ جهان از الگوهای عالم ایده یا همان مثال و شکلهای بینظم این جهان توسط او قوام و شکل مییابد و او هرچند خالق ازلی جهان نیست؛ اما گویی همه از آن آفریده شدهاند حتی خدایان یونان. الگوها و شکلهای بینظم» جهانی را پدید آوردهاند که از هر جچهت نیکو و برازندة دمیورژ یا استاد سازنده است و به سوی خیر مطلق است. دمیورژ به نوعی صنعتگر است. هنرمند در دوران یونان در زمره صنعتگران بوده است. پس هنرمند آمروزی در معنای یونان باستان» صنعت است و همانند دمیورژ با الگوها و به شکل درآوردن بینظمی جهانی را خلق مینماید که مخاطب در آن غوطهور میگردد. سینما به اخص ماهیت سینما همانند الگوها و شکلهای بینظم دمیورژ است که توسط کارگردان یا همان آفرینندهء آن اثر را خلق مینماید. الگوها و شکلهای بینظم دمیورژ که او نظم میبخشد را میتوان با ماهیت سینما که به گونة شکلگرا و واقعگرا است» تطبیق نمود. تبیین دمیورژ و ماهیت سینما که در اینجا همان ماده خام آن است؛ گویی سرشت و سرنوشتی همگون داشتهاند. سینما با ثبت تصاویر در این عالم یا با تمهیدات تکنولوژی عالمی را خلق مینماید که مخاطب در آن به وسیلة ادراکات» قوه فاهمه و خیال خویش تجربهای را تجربه مینماید.
According to Plato's thoughts about the demiurge, the world is formed by him from the models of the world of ideas or the example and irregular forms of this world, and although he is not the eternal creator of the world, it is as if everyone was created from him, even the Greek gods. Irregular patterns and shapes have created a world that is good and graceful in every way of the Demiurge or Master Creator and is towards absolute good. Demiurge is a kind of craftsman. The artist was among the craftsmen during the Greek era. Therefore, today's artist is a craftsman in the sense of ancient Greece, and like the demiurge, he creates a world with patterns and shapes the disorder in which the audience is immersed. Cinema, especially the nature of cinema, is like the irregular patterns and shapes of the demiurge, which is created by the director or the creator. Demiurge's disorderly patterns and forms that he gives order can be adapted to the nature of cinema, which is formalistic and realistic. The explanation of the demiurge and the nature of cinema, which is its raw material here, seem to have had the same destiny. By recording images in this world or with technological arrangements, cinema creates a world in which the audience experiences an experience through their perceptions, understanding and imagination.