چکیده:
معماری ایرانی اسلامی به ویژه معماری دوره صفوی همواره متاثر از مضامین قرآنی و تعالیم الهی
مستتر در آن کتاب آسمانی بوده است. مفاهیمی چون یگانگی و بزرگی خداوندء وحدت وجود.
عدالت, هدفمندی و تعادل جهان هستی» پیروزی روشنایی بر تاریکی» معاد و تقدم زندگی اخروی
بر دنیاگرایی در سبک معماری,» مصالح ساختمانی و تزیینات به کار رفته در مساجد دوره صفوی به
خوبی احساس میشود. یکی از بارزترین این ساختمانها مسجد جامع عباسی در میدان نقش جهان
اصفهان است. مسجد جامع عباسی متاثر از مکتب معماری اصفهان با بهرهگیری از جهانبینی شیعی
و کاربست آن با کمک طراحیهای هندسی» نورپردازیهای بیمانند و به کارگیری به جای رنگ»
نمونهای شگرف از ادغام معماری ایرانی با اندیشههای شیعی - اسلامی است. نویسنده در این مقاله
کوشیده است تا به بررسی مضامین قرآنی و درون مایههای اسلامی و شیعی به کار رفته در طراحی
و ساخت مسجد جامع عباسی بپردازد.
The Iranian Islamic architecture, particularly the architecture in Saffavid era has constantly
been under the influence of the Quranic contents and divine teachings embedded in Holy
Quran. Concepts such as, unity, dignity of the God,the unity of existence, justice, purposefulness,
the balance of the universe, the victory of illumination over darkness, the hereafter
and the proirity of hereafter life to mundane life are obviously observed in the architecture
style, building materials and the decorations applied in the mosques of the Saffavid era. One
of the eminent buildings among all is the general Abassid mosque located in Nagshe- jahan
square. The abassid general mosque affected by Isfahan school of architecture, enjoying Shi
ite ideaology and utilizing it with the aid of geometric plans and unique lighting system used
instead of color is an outstanding example of Iranian architecture merged with Shiite-
Islamic thoughts. In the present article,the author has strived to investigate the Quranic contents
and basic Islamic- Shiite thoughts used in the design and structure of the general
Abassid mosque.